FESTIWAL MUZYKI JEDNOGŁOSOWEJ

Festiwal Muzyki Jednogłosowej prezentuje najstarsze zabytki chrześcijańskiej kultury muzycznej z pietyzmem przechowywane w zaciszu klasztornych bibliotek w różnych częściach Europy. Obok chorału gregoriańskiego, głównej i najstarszej formy muzycznej liturgii rzymskiej, w ramach wieczornych spotkań w katedrze płockiej słychać również muzykę kościołów wschodnich.

Termin: 4-6 kwietnia 2025 r.
Miejsce: Bazylika Katedralna
Pierwsza edycja: 1995 rok

Festiwal Muzyki Jednogłosowej w Płocku należy do wąskiego grona najbardziej prestiżowych i najstarszych świąt muzyki dawnej w Europie.

Tradycyjnie Festiwal Muzyki Jednogłosowej organizujemy w Wielkim Poście. Na dwa tygodnie przed Wielkanocą zagłębimy się muzyczną mistykę okresu pasyjnego. W tym roku tematem przewodnim festiwalu będzie średniowieczna pieśń.

Muzyka wykonywana w okresie Wielkiego Postu ma głęboką tradycję. Jej początki sięgają Średniowiecza. Ten repertuar przybliżą nam artyści, którzy od lat specjalizują się w najdawniejszym repertuarze.

Organizatorzy: Płocki Ośrodek kultury i Sztuki im. Franciszki i Stefana Themersonów, Parafia katedralna w Płocku.

Patronat: Miasto Płock, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Starostwo Powiatowe w Płocku, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Płocku, Stowarzyszenie Chóru Vox Singers.

PROGRAM 31. FESTIWALU MUZYKI JEDNOGŁOSOWEJ

4 kwietnia | piątek | godz. 19:00 | Katedra Płocka 

Joel Frederiksen i Ensemble Phoenix Munich: “800 lat pieśni od Walthera von der Vogelweide do Leonarda Cohena”

Festiwal otworzy Joel Frederiksen i jego zespół Ensemble Phoenix Munich, który najpierw przysłał mi propozycje zaśpiewania pieśni najsłynniejszego niemieckiego barda średniowiecznego Walthera von der Vogelweide. Płyta z tym programem zdobyła ogromne uznanie krytyków na całym świecie. Ja jednak pomyślałem, że tak rzadko możemy posłuchać w Polsce Joela, że grzechem by było, żeby nie zaśpiewał kilku piosenek Leonarda Cohena. Parę lat temu Joel Frederiksen ze swoim zespołem Ensemble Phoenix Munich nagrali płytę A Day With Suzanne. Zmarły w 2016 roku Leonard Cohen to współczesny „trubadur”. A program tego albumu jest hołdem dla jego twórczości i połączeniem jego piosenek z renesansowymi chanson. Joel zgodził się. I w ten sposób wymyśliliśmy program, który nigdzie wcześniej nie był prezentowany: Trubadurzy: 800 lat pieśni od Walthera von der Vogelweide do Leonarda Cohena.

 

5 kwietnia | sobota | godz. 19:00 | Katedra Płocka
Katedra Płocka 

La Morra: “O, ślepy świecie! Późnośredniowieczne pieśni o miłości, polityce i zbawieniu”

Corina Marti i Michał Gondko z La Morry, zespołu, który wystąpi w sobotę, zaproponowali intrygujący i “pojemny” program, zatytułowany O, ślepy świecie! Późnośredniowieczne pieśni o miłości, polityce i zbawieniu. Ich koncert będzie swoistym muzycznym opisaniem późnośredniowiecznej “gry o tron”, gdzie erotyczne namiętności łączą się z dworskimi intrygami i aferami spiskowymi. Dla równowagi artyści zaprezentują również pieśni kompozytorów, dla których modlitwa o zbawienie duszy była czym znacznie ważniejszym niż miłość i polityka.

 

6 kwietnia | niedziela | godz. 19:00 | Katedra Płocka  

Agnieszka Budzińska-Bennett i Hanna Järveläinen: “Średniowieczne lamentacje”

Festiwal Muzyki Jednogłosowej to wymarzone miejsce dla prezentacji sztuki wykonawczej Agnieszki Budzińskiej-Bennett – jednej z najwybitniejszych na świecie specjalistki od muzyki średniowiecza, a jednocześnie wspaniałej śpiewaczki, harfistki i muzykolożki. Agnieszka – która jak się okazało, występowała na jednej z pierwszych odsłon FMJ – zaproponowała występ w duecie z Hanną Järveläinen. Obie artystki nie tylko współtworzą wspaniały Ensemble Peregrina, ale i jak mało kto potrafią poruszyć emocje ukryte w prostych – “na pierwszy rzut ucha” – średniowiecznych lamentacjach. Te “kołysanki dla duszy” – jak nazwał je Cezary Zych – są w ascetycznym wykonaniu obu artystek uspokojeniem w samotności cierpieniu, które odradza “siłę do poszukiwania zagubionej nadziei”. Dlatego ten koncert zamknie nasz festiwal, który dla wielu jego miłośników jest rodzajem muzycznych rekolekcji, rozgrywających się pod koniec Wielkiego Postu.

0

Start typing and press Enter to search