Wielka Sztuka za Rogiem | nowy cykl w kinie

Pierwszy spektakl (23.02), z pełną widownią, już za nami. Opinie widzów – po obejrzeniu  i wysłuchaniu Dziadka do orzechów Teatru Balszoj – były entuzjastyczne. Tym, którym nie udało się dotrzeć lub dostać biletu na pierwszy spektakl z cyklu Wielka Sztuka za Rogiem przypominamy, że to dopiero początek. Przed nami kolejne cztery spotkania. Bilety i karnety są  jeszcze dostępne w kasie kina i Bileterii POKiS, choć pula, z dnia na dzień, topnieje. O tym co nas czeka jeszcze w tym sezonie, przeczytają Państwo poniżej.

Zaczęliśmy 23 lutego 2019 roku jednym z najważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego i wspaniałym spektaklem familijnym. W „Dziadku do orzechów” Piotra Czajkowskiego wystawionym w Teatrze Bolszoj w Moskwie widzowie docenili przede wszystkim oryginalną choreografię Jurija Grigorowicza, który baletową bajkę napełnił hoffmannowskim mistycyzmem i tajemniczością.

Sezon retransmisji spektakli operowych i baletowych w ramach cyklu Wielka Sztuka za Rogiem trwa w najlepsze. We współpracy z nazywowkinach.pl w Kinie za Rogiem pokażemy jeszcze 4 spektakle wystawione na najważniejszych scenach światowych: „The Metropolitan Opera” w Nowym Jorku i „Teatr Bolszoj” w Moskwie. Będą to m.in.: „Turandot” (Nina Stemme) i „Madame Butterfly” (Kristine Opolais) Giacoma Pucciniego. W nowej obsadzie pojawi się, uwielbiana przez widzów inscenizacja „Carmen” Georges’a Bizeta, która od lat bije rekordy popularności. W tym spektaklu, po raz pierwszy na wielkim ekranie, zobaczymy Aleksandrę Kurzak, która wystąpi u boku swojego męża Roberta Alagny.

Dodatkową atrakcją pierwszego sezonu „Wielkiej Sztuki za Rogiem” są dwa arcydzieła klasycznego baletu rosyjskiego w wykonaniu moskiewskiego Teatru Balszoj, którego historia sięga czasów carskiej Rosji (1776). Również dziś wirtuozeria zespołu stoi na najwyższym, czasem aż niewiarygodnym, poziomie. Na jego występy baletomani wszystkich większych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej operowo-baletowej sceny Rosji zdecydowało się, wzorem The Metropolitan Opera, na organizację retransmisji do kin przedstawień baletowych drogą satelitarną i w jakości HD.

Od 2006 roku, dzięki transmisjom spektakli w jakości HD & DD Surround, w których nowojorska Met jest pionierem, ponad 24 milionów widzów obejrzało na żywo blisko 120 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Realizatorzy transmisji tradycyjnie już zadbają o dodatkowe atrakcje: wywiady z artystami, wizyty za kulisami, w pracowniach teatralnych czy na próbach do kolejnych spektakli. Pomysłodawcą i głównym producentem cyklu jest Peter Gelb, dyrektor generalny Met.

P  R  O  G  R  A  M
Wielka Sztuka za Rogiem

16 marca, g. 19.00 | czas trwania: 2 godz. 13 min.
MADAME BUTTERFLY – opera

dyrygent: Karel Mark Chichon
reżyseria: Anthony Minghella
przekaz reżyserii i choreografia: Carolyn Choa
scenografia: Michael Levine
kostiumy: Han Feng
światło: Peter Mumford
lalki: Blind Summit Theatre
w rolach głównych: Kristine Opolais, Maria Zifchak, Roberto Alagna, Dwayne Croft

Słynny operowy wyciskacz łez w nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej inscenizacji Anthony’ego Minghelli. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni. W tytułową postać wciela się Kristine Opolais, której partneruje Roberto Alagna jako Pinkerton.

6 kwietnia, g. 19 | czas trwania: 2 godz. 19 min.
TURANDOT – opera

dyrygent: Paolo Carignani
reżyseria i scenografia: Franco Zeffirelli
kostiumy: Anna Anni i Dada Saligeri
światło: Gil Wechsler
choreografia: Chiang Ching
w rolach głównych: Nina Stemme, Anita Hartig, Marco Berti, Alexander Tsymbalyuk

Inscenizację „Turandot” przygotowaną dla Met przez Franca Zeffirellego już dawno okrzyknięto wizytówką nowojorskiej sceny. Sławny reżyser zaprojektował też prawdziwie baśniową scenografię, która nieustannie zachwyca widownię. Pracę nad „Turandot” przerwała kompozytorowi śmierć, lecz dzięki staraniom legendarnego dyrygenta Artura Toscaniniego opera została dokończona – finałowy duet księcia Kalafa i tytułowej księżniczki dopisał Franco Alfano. Partytura Pucciniego obfituje w wielkie przeboje muzyki operowej; każdy zna choćby słynną arię Kalafa „Nessun dorma”. Jednak największe wymagania stawia wykonawczyni roli tytułowej. Na prapremierze śpiewała ją Rosa Raisa, urodzona jako Róża Burchstein w Białymstoku. W spektaklu Met partię tytułową kreuje Nina Stemme.


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

BILETY & KARNETY

Bilet ulgowy (U): 30 zł • Bilet normalny (N): 35 zł
Karnety: 81 zł (3 x 27 zł) – na 3 przedstawienia

– – –

Cena biletu na pokazy na życzenie (dla grup zorganizowanych):

N 34 zł / U 29 zł | dla grupy 30-31 osób

N 40 zł / U 35 zł | dla grupy od 26 do 29 osób

N 50 zł / U 45 zł | dla grupy od 20 do 25 osób

N 70 zł / U 65 zł | dla grupy od 15** do 19 osób

** minimalna liczba sprzedanych biletów na pokaz na życzenie to 15 sztuk. Upusty cen biletów dla opiekunów grup zorganizowanych będą każdorazowo negocjowane. Rezerwacja seansów dla grup zorganizowanych pod nr tel. 604 493 918

11 maja, g. 19 | czas trwania: 2 godz. 50 min.
ŚPIĄCA KRÓLEWNA – balet

Piotr Iljicz Czajkowski (1840–1893), Спящая красавица
Balet-feeria w trzech aktach, pięciu obrazach z prologiem i apoteozą (1890)

choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy
libretto: Iwan Wsiewołożski i Marius Petipa wg baśni Charlesa Perraulta

obsada:
Olga Smirnowa jako Księżniczka Aurora, Siemion Czudin jako Książę Desiré, Julia Stiepanowa jako Wróżka Bzu, Aleksiej Łoparewicz jako Zła Wróżka Carabosse, Aleksander Fadejeczew jako Król Frorestan XIV, Jekaterina Barykina jako Królowa, Witalij Biktimirow jako Catalabutte, mistrz ceremonii
dobre wróżki: Daria Chochłowa jako Wróżka Czułości, Bruna Cantanhede Gaglianone jako Wróżka Delikatności, Daria Boczkowa jako Wróżka Szczodrości, Olga Kalinina jako Wróżka Radości (Kanarków)
Elwina Ibraimowa jako Wróżka Śmiałości
wróżki klejnotów: Margarita Szrajner jako Wróżka Diamentów, Ksenia Żiganszczina jako Wróżka Szafirów, Wiktoria Jakuszewa jako Wróżka Złota, Janina Parienko jako Wróżka Srebra,
Denis Miedwiediew i Wiktoria Litwinowa jako Kot w Butach i Biała Kotka, Artiom Bieliakow i Anastazja Denisowa jako Błękitny Ptak i Księżniczka Florina, Maria Miszina i Anton Sawiczew jako Czerwony Kapturek i Wilk, Daria Chochłowa i Władysław Kozłow jako Kopciuszek i Książę

Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Bolszoj, orkiestra Teatru Bolszoj

realizatorzy:
Paweł Sorokin – dyrygent
Jurij Grigorowicz – choreografia na podstawie Mariusa Petipy
Ezio Frigerio – scenografia
Franca Squarciapino – kostiumy
Vinicio Cheli – światło

Baletowa wersja baśni Charles’a Perraulta o księżniczce Aurorze, która zasnęła na sto lat, ukłuwszy się podczas swoich szesnastych urodzin w palec zaczarowaną przez złą wróżkę igłą, to klasyk nad klasykami. Spektakl nie tylko opowiada historię śpiącej królewny, ale jest przede wszystkim pełnym uroku, barw i tanecznej wirtuozerii baletowym koncertem, wymagającym zaangażowania olbrzymiego zespołu, w tym uczniów szkoły baletowej, a także kilkudziesięciu solistów. „Śpiąca królewna” to także przedstawienie o niezwykłej urodzie plastycznej, przenoszące nas w czasy carskiej Rosji i bogatych wstawień w carskich teatrach. Oryginalną choreografię Petipy odtworzył, zarazem opracowując ją na nowo, od lat związany z moskiewskim zespołem Jurij Grigorowicz. Zgodnie z tradycją wykonawczą, według której złej i szpetnej postaci nie może wykonywać balerina, w postać złej wróżki Carabosse wciela się mężczyzna.

Pokaz premierowy przedstawienia: 22 stycznia 2017

8 czerwca, g. 18 | czas trwania: ok. 3 godz. 21 min.
CARMEN – opera Georges’a Bizeta

dyrygent: Louis Langrée
reżyseria: Sir Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford

obsada:
Clémentine Margaine jako Carmen
Aleksandra Kurzak jako Micaëla
Roberto Alagna jako Don José
Alexander Vinogradov jako Escamillo

Spektakl transmitowany po raz trzeci. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer Don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa chwile szczęścia u jej boku, choć przez to staje się dezerterem i bandytą. Gdy zostaje w końcu odrzucony przez niestałą w uczuciach Carmen, zabija ją. Met już dwa razy włączyła operę Bizeta do programu transmisji, bo to tytuł cieszący się największą popularnością wśród widzów zgromadzonych w salach kinowych całego świata. Hiszpańskie rytmy, słynne melodie habanery, seguidilli i kupletów toreadora czynią z „Carmen” wielki operowy przebój. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Pokaz premierowy spektaklu odyła się 02 lutego 2019

0

Start typing and press Enter to search