4 K, czyli filmowe przypadki Krzysztofa Kieślowskiego

31 stycznia 2019 Muzeum Żydów Mazowieckich organizuje spotkanie z Katarzyną Surmiak – Domańską – reporterką, pisarką, tutorką, związaną z Gazetą Wyborczą. Okazją do rozmowy będzie jej najnowsza książka – reportaż biograficznego „Kieślowski. Zbliżenie” (2018). Kino za Rogiem w Płocku nie może pozostać obojętne wobec tej sytuacji, zwłaszcza, że w naszej Bibliotece są zrekonstruowane cyfrowe perełki filmowej biografii reżysera PRZYPADKU.

to doskonała okazja, aby sobie je przypomnieć. Dlatego zapraszamy Państwa na kilka dni przed spotkaniem autorski na autorski wybór filmów Krzysztofa Kieślowskiego. Zapraszamy na cztery filmy: Krótki film o zabijaniu i Krótki film o miłości (26.01), Przypadek (30.01), Bez końca (2.02).

Pierwszy to „Krótki film o miłości”- kinowa wersja 6. odcinka Dekalogu, komentarz do przykazania „nie cudzołóż”. Cudzołóstwo nie jest tu jednak rozumiane tradycyjnie jako zdrada, ale jako odzieranie człowieka z intymności, należnej mu prywatności. Zarówno 19-letni Tomek, jak i 30-letnia Magda popełniają ów grzech, ale wypływa on nie tyle ze złej woli, co z poczucia pustki i osamotnienia. I choć bohaterów to nie rozgrzesza, jednak daje nadzieję na ich duchową przemianę. Znakomite role Grażyny Szapołowskiej i Olafa Lubaszenki.

Nagrody

1988 – MFF, San Sebastian:

– Nagroda Specjalna Jury – Krzysztof Kieślowski

– Nagroda FIPRESCI – Krzysztof Kieślowski

– Nagroda OCIC (Międzynarodowa Organizacja Katolicka d/s Filmu) – Krzysztof Kieślowski

1988 – FPFF:

– Wielka Nagroda Jury „Złote Lwy” – Krzysztof Kieślowski

– Nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą – Grażyna Szapołowska

– Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą – Stefania Iwińska

– Nagroda za zdjęcia – Witold Adamek

– Nagroda za scenariusz – Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz

W ponury marcowy dzień krzyżują się drogi trzech mężczyzn. Taksówkarz Marian czyści swoje auto, prawnik Piotr świętuje z dziewczyną zdany egzamin adwokacki, a w tej samej kawiarni 20-letni Jacek szykuje narzędzie zbrodni. Chwilę potem Jacek wsiada do taksówki Mariana i bestialsko go morduje. Podczas procesu obrońcą Jacka jest Piotr, przeciwnik kary śmierci. Udaje mu się nawiązać kontakt z chłopakiem, dotrzeć do jego sumienia, zrozumieć, że to zło narodziło się z braku dobra.

Kinowa wersja 5. odcinka Dekalogu, rozszerzająca znaczenie przykazania „Nie zabijaj” – protest przeciwko zabijaniu w majestacie prawa i na mocy wyroków sądowych. Jeden z najważniejszych i najbardziej znanych polskich filmów: wydarzenie festiwalu w Cannes, liczne nagrody, a dla reżysera przepustka do międzynarodowej kariery.

Nagrody

1988 – MFF, Cannes:

– Nagroda Jury

– Nagroda FIPRESCI

1988 – FPFF – Grand Prix (Wielka Nagroda Jury „Złote Lwy”)

1988 – Europejska Nagroda Filmowa – Nagroda w kategorii: Najlepszy film

Przypadek czy przeznaczenie? Kieślowski o siłach, które kierują ludzkim losem. Od tego, czy 20-letni Witek zdąży na pociąg, zależy, w jakim kierunku potoczy się jego życie. W I wariancie w ostatniej chwili wskakuje do wagonu, gdzie pozna ideowego komunistę, a w efekcie zaangażuje się w działalność partyjnej młodzieżówki. II wariant: nie udaje mu się złapać pociągu, a za szarpaninę z SOK-istą zostanie skierowany do pracy przymusowej, gdzie pozna opozycjonistów i włączy się do pracy konspiracyjnej. W III wariancie Witek spóźnia się na pociąg, ale nie zostanie zatrzymany – wróci na studia, założy rodzinę, zrobi karierę naukową i nie zaangażuje się politycznie.

Uniwersalne przesłanie – przekonanie o wewnętrznej autonomii człowieka i nakaz bycia przyzwoitym niezależnie od okoliczności – a jednocześnie głos w ówczesnej dyskusji politycznej, sprzeciw wobec uproszczonych, czarno-białych podziałów. Jeden z „półkowników” lat 80. ze znakomitą rolą Bogusława Lindy.

Film w wersji z 1981 roku z przywróconymi fragmentami usuniętymi przez cenzurę.

Nagrody

1987 – FPFF:

– Nagroda za scenariusz – Krzysztof Kieślowski

– Nagroda za pierwszoplanową rolę męską – Bogusław Linda

Urszula, wdowa po mecenasie Antonim Zyro, niedługo po jego śmierci zaczyna odczuwać jego obecność – duch męża nie odchodzi w zaświaty, towarzyszy żywym, a niekiedy wręcz ingeruje w ich losy. Za jego sprawą obrony przebywającego w więzieniu młodego robotnika Dariusza podejmuje się pragmatyczny mecenas Labrador.

Między metafizyką a racjonalizmem Kieślowski stara się pokazać zarówno skomplikowany świat ludzkich emocji, jak i niejednoznaczną rzeczywistość pierwszych miesięcy stanu wojennego.

 PROGRAM

26 stycznia (sobota)
godz. 17 – Krótki film o miłości (1988) – dramat, reż. Krzysztof Kieślowski, scen. Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski, zdj. Witold Adamek, muz. Zbigniew Preisner. Obsada:
Olaf Lubaszenko, Grażyna Szapołowska, Stefania Iwińska, Rafał Imbro, Jan Piechociński, Artur Barciś.
Bilet: 5 zł. Karnet: 15 zł (4 filmy)

godz. 19 – 4K: Kieślowski. Zbliżenia: Krótki film o zabijaniu (1987, 80 min.) – dramat, reż. Krzysztof Kieślowski, scen. Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski, zdj. Sławomir Idziak, muz. Zbigniew Preisner. Obsada: Mirosław Baka, Krzysztof Globisz, Jan Tesarz, Aleksander Bednarz, Zbigniew Zapasiewicz, Zdzisław Tobiasz.
Bilet: 5 zł. Karnet: 15 zł (4 filmy)

 

30 stycznia (środa)
godz. 19 – 4K: Przypadek (1981, 116 min.) – dramat, reż. i scen. Krzysztof Kieślowski, muz. Wojciech Kilar. Obsada: Bogusław Linda, Bogusława Pawelec, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Monika Goździk.
Bilet: 5 zł. Karnet: 15 zł (4 filmy)

2 lutego (sobota)
godz. 17 – 4K: Bez końca (1984, 102 min.) – psychologiczny, polityczny, reż. Krzysztof Kieślowski, scen. Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski, muz. Zbigniew Preisner. Obsada: Grażyna Szapołowska, Maria Pakulnis, Aleksander Bardini, Jerzy Radziwiłowicz, Artur Barciś, Michał Bajor, Marek Kondrat.
Bilet: 5 zł. Karnet: 15 zł (4 filmy)

ZAPRASZAMY!

0

Start typing and press Enter to search