Rozpoczynamy 6. Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji O!PLA w Kinie za Rogiem w Płocku. 7 i 14 kwietnia od godz. 14.30 zapraszamy na najnowsze polskie animacje stworzone dla najmłodszych widzów. Szczegóły poniżej.
W Kinie za Rogiem kolejna O!PLA – Ogólnopolski Festiwal Polskich Filmów Animowanych. Obok pokazów animacji dla dorosłej i młodzieżowej publiczności mamy też bloki filmowe dla najmłodszych.
Na pierwsze z nich zapraszamy już 7 kwietnia; o godz. 14.30 – dla przedszkolaków, a o godz. 15.45 – dla dzieci w wieku 7-10 lat. Biletem w cenie 1 zł będą kupony konkursowe. Festiwal ma formę konkursu. Jurorami jest publiczność, również ta najmłodsza, która po pokazie głosuje na ulubione filmy. Zapraszamy.
7 kwietnia (sobota)
godz. 14.30 – TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! Kategoria PRZEDSZKOLNA (cz. 1, czas: 38 min.) – Pierwszy z dwóch, 50-minutowych bloków filmowych dla dzieci, w wieku 7-10 lat, prezentujący najnowsze polskie animacje w ramach Festiwal O!PLA 2017. Bilet: 1 zł
BAŚNIE I BAJKI POLSKIE: KAMIEŃ NA DNIE JEZIORA (2017, 13′), Jacek Adamczak, TV Studio Filmów Animowanych w Poznaniu
DORADCY KRÓLA HYDROPSA (2016, 20’24”), Natalia Brożyńska, WJTeam
KOSTKA I KULKA: FLAGA (2015, 4’26”), Tomek Niedźwiedź, Badi Badi
KUBA I ŚRUBA: PIĘCIU ROZBÓJNIKÓW (2016, 12’30”), Andrzej Orzechowski, Bronisław Zeman, Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej
7 kwietnia (sobota)
godz. 15.45 – TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! Kategoria WCZESNOSZKOLNA (cz. 1, czas: 62 min.) – Pierwszy z dwóch, 60-minutowych bloków filmowych dla dzieci, w wieku 7-10 lat, prezentujący najnowsze polskie animacje w ramach Festiwal O!PLA 2018. Bilet: 1 zł
BAŚNIE & BAJKI POLSKIE: KOPCIUCH (2017, 13’), Paweł Czarzasty, TvSFA POZNAŃ
PUŁAPKA NA MYSZ (2016, 4’20”), Alicja Kraft, PJATK WARSZAWA
KUBA I ŚRUBA: CZARNOKSIĘŻNIK (2016, 12’30”), Bronisław Zeman i Andrzej Orzechowski, SFR BIELSKO-BIAŁA
SPODNIE I ŻELAZKO (2018, 1’20”), Julia Orlik, PWSTviT ŁÓDŹ
MIŁEK Z CZARNEGO LASU (2017, 13’), Ewelina Stefańska, TvSFA POZNAŃ
BARDOU – DWA WILKI (2017, 3’), Anna Chrzanowska, UA POZNAŃ
BAŚNIE & BAJKI POLSKIE: MAŁPA W KĄPIELI (2017, 13’), Andrzej Gosieniecki, TvSFA POZNAŃ
14 kwietnia (sobota)
godz. 14.30 – TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! Kategoria PRZEDSZKOLNA (cz. 2, czas: 42 min.) – 40-minutowy blok filmowy dla dzieci, w wieku do 6 lat, prezentujący najnowsze polskie animacje w ramach Festiwal O!PLA 2018. Bilet: 1 zł. Szczegóły i opis filmów na www.facebook.com/KinoZaRogiemPlock
PAN TOTI I RYCERZE (2016, 08’03”), Grzegorz Handzlik, ORANGE Studio Animacji BIELSKO-BIAŁA
PRZYTUL MNIE: TEN WYJĄTKOWY DZIEŃ (2017, 6’), Mateusz Jarmulski, Animoon WARSZAWA
RODZINA TREFLIKÓW II: SERCE ROBOBOTA (2017, 08’30”), Marek Skrobecki, Studio Trefl GDYNIA
WIERCIMISIE: GDZIE JEST BUBI? (2016, 11’), Marzena Nehrebecka, Badi Badi WARSZAWA
ŻUBR POMPIK: MESZKA (2017, 7’), Aleksandra „Alex” Vetter, EgoFilm WARSZAWA
14 kwietnia (sobota)
godz. 15.45 – TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! Kategoria WCZESNOSZKOLNA (cz. 2, czas: 62 min.) – 60-minutowy blok filmowy dla dzieci, w wieku 7-10 lat, prezentujący najnowsze polskie animacje w ramach Festiwal O!PLA 2018. Bilet: 1 zł
BAŚNIE & BAJKI POLSKIE: O PSACH I KOTACH (2017, 13’), Joanna Jasińska-Koronkiewicz, TvSFA POZNAŃ
HITCHHIKERS (2018, 03’20”), Rafał Blecharz i Katarzyna Klas, Studio Pigeon WARSZAWA
KACPERIADA: WSPÓLNY FRONT (2016, 7’), Kamil Polak, Human Ark WARSZAWA
STRACH (2018, 1’45”), Olga Kłyszewicz, PWSTviT ŁÓDŹ
STRASZYDŁA RODZIME. WŚRÓD LASÓW, NA POLACH, NA WODACH, NA WIETRZE (2017, 8’43”), Kasia Zimnoch i Paweł Kleszczewski + dzieci / Animator Jutra – 10 Animator POZNAŃ
OSIEDLE (2018, 10’12”), Magdalena Bryll, Serafiński Studio WARSZAWA
POTWORNY DENTYSTA (2017, 03’23”), Ilona Rybak, PJATK WARSZAWA
BAŚNIE & BAJKI POLSKIE: O WĘŻOWEJ WDZIĘCZNOŚCI (2017, 13’), Robert Turło, TvSFA POZNAŃ
OPISY FILMÓW I TWÓRCÓW
7 kwietnia (sobota)
TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! Kategoria PRZEDSZKOLNA
AGI BAGI II: URODZINOWY POMNIK WODZA (2016, 11’), Waldemar Mordarski, Badi Badi (Warszawa)
Wódz zarządza wybudowanie pomnika na swoją cześć. Niestety w trakcie budowy powstaje wielki bałagan. Wódz jak zwykle próbuje wymigać się od pracy, ale tym razem musi ponieść konsekwencje i posprzątać po sobie. W nagrodę dostaje piękny urodzinowy prezent – wymarzony pomnik.
Waldemar Mordarski (ur. 11 grudnia 1978r. w Krakowie) – polski animator i reżyser filmów animowanych. Ukończył Liceum Plastyczne w Zakopanem i Szkołę Filmową w Łodzi – kierunek Animacja i Efekty specjalne. Od 2004 roku pracuje przy realizacji filmów animowanych, reklamowych, oprawy graficznej programów tv i filmowych efektów specjalnych jako reżyser, supervisor, animator, grafik i compositing artist. Filmy autorskie brały udział w kilkudziesięciu festiwalach filmowych na całym świecie, a “Pojedynek” zdobył Nagrodę Specjalną na festiwalu OFAFA 2002 w Krakowie.
SERIA „AGI BAGI” JEST DWUKROTNYM LAUREATEM O!PLA. ODCINEK „ZAGUBIONE JAJO” W REŻYSERII TOMASZA NIEDŹWIEDZIA ZDOBYŁ ZŁOTY TOBOŁEK KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA 2015 W KONKURSIE TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! (KATEGORIA: PRZEDSZKOLNA). ODCINEK „ZAWODY W SURFOWANIU NA LIŚCIACH” W REŻYSERII WALDEMARA MORDARSKIEGO ZDOBYŁ WYRÓŻNIENIE ZA ZAJĘCIE II MIEJSCA W KONKURSIE TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! (KATEGORIA: PRZEDSZKOLNA) NA O!PLA 2016.
MARZENIA MISIA WALENTEGO (2017, 11’), Aleksandra Chrapowicka (Łódź)
Miś Walenty całe życie spędził w cyrku bawiąc publiczność. Niestety z wiekiem stał się mniej sprawny. A ponieważ bardzo lubił miód, przytyło mu się tu in ówdzie. Jego występy nie wzbudzały już takiego zainteresowania, a tylko śmiech i tupanie nogami widowni. Któregoś dnia za radą Kotki Wróżbitki decyduje się opuścić namiot cyrkowy , w poszukiwaniu swojego kuzyna Białego Misia. Misio wędrował i wędrował. Po drodze spotykał różne zwierzęta. Ale żaden z nich nie przypominał Białego Misia… aż do czasu.
Aleksandra Chrapowicka – reżyser filmów animowanych, adiunkt na Specjalności Film Animowany i Efekty Specjalne na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej w PWSFTv i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi. Przez kilka lat współpracowała z filharmoniami w Polsce przy realizacji krótkich opracowań plastycznych i animacji do koncertów muzyki poważnej dla dzieci i młodzieży. Zainteresowana twórczością dla młodego widza. Wybrane krótkometrażowe, animowane filmy dla dzieci – ,, Gdzie jest bajka ?”- 2009, ,, Trzy koty”- 2015, ,, Wilczek Lupi i Baranek Bobek”- 2016, ,, Marzenia Misia Walentego”- 2017, w realizacji ,, W poszukiwaniu zimy”- premiera zima 2018, oraz ,, Bajka o grubym psie”- premiera 2019 .
LAUREATKA BRĄZOWEGO TOBOŁKA KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA 2017 ZA FILM „WILCZEK LUPI I BARANEK BOBEK” (KATEGORIA: TERAZ PRZEDSZKOLAKI MAJĄ GŁOS!).
PAMIĘTNIK FLORKI III: PREZENT (2016, 11’), Janusz Martyn, ANIMA-POL (Łódź)
„Prezent” to odcinek o urodzinach ukochanej babci Balbiny, na które Florka samodzielnie postanawia zrobić babci podarunek. Wkłada w niego wiele serce i wysiłku, doświadczając po drodze sinusoidy uczuć – ekscytacji („Mam świetny pomysł na prezent!”), niepewności („Czy babci się spodoba?”) i radosnego podniecenia („Otwórz babci, otwórz!”). Nagrodą za włożony trud jest nie tylko zachwyt babci, ale niespodziewane odkrycie, że radość z obdarowywania kogoś może być taka sama, jak z prezentu, który się samemu otrzymuje.
Janusz Martyn pracę artystyczną rozpoczął w 1989 we francusko-polskiej spółce Anima-Pol. Pod kierownictwem francuskiego animatora Jacques Bredoux uzyskał kwalifikacje animatora filmu rysunkowego. Uczestniczył przy realizacji kilkudziesięciu filmów jako animator i layoutman. W 1993 roku pracował jako character animator w filmie „The story of a little tree” reż. Karen Huybrechts. Jako reżyser zadebiutował w 1997 roku średniometrażowym filmem pt. ”Kocia Wielkanoc”. Pracował jako reżyser, autor postaci, layoutman i animator w polskiej edycji „Ulicy Sezamkowej”. W 2002 roku, jako key animator brał udział w animowanej wersji „Mr. Bean” (Tiger Aspect). Ministerstwo Kultury i Sztuki, w 1998 roku, na podstawie dorobku artystycznego przyznało mu status „Twórcy”. Jest autorem projektów postaci, plastyki do wielu filmów animowanych i kampanii reklamowych.
Film pt. „Gdzie jest Nowy Rok ?” realizowany na zamówienie TVP S.A w jego reżyserii otrzymał Nominację do Nagroda Pulcinella w Międzynarodowym Konkursie Filmów Animowanych w Positano, we Włoszech (2007), Nagroda dla Najlepszego Filmu Średniometrażowego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym DiverCine, Montevideo, Urugwaj (2007), Specjalna Nagroda Młodego Jury na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnych Filmów dla Dzieci „Prix Danube” w Bratysławie (2007).
SERIA „PAMIĘTNIK FLORKI” JEST DWUKROTNYM LAUREATEM ZŁOTEGO TOBOŁKA KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA: W 2016 ZA ODCINEK PT. „POTWORNY BAŁAGAN” W REŻYSERII PIOTRA ROGOWSKIEGO ORAZ W 2017 ZA ODCINEK PT. „TORBA” W REŻYSERII DOROTY CIEŚLI (KATEGORIA: TERAZ PRZEDSZKOLAKI MAJĄ GŁOS!).
PAN MALUŚKIEWICZ I WIELORYB (2017, 3’42”), Michał Rychławski, Strefa 57 (Sicienko)
Animowana historia „Pan Maluśkiewicz i wieloryb” to hołd złożony Julianowi Tuwimowi, najwybitniejszemu bajkopisarzowi w historii polskiej literatury dziecięcej. Jedna z ulubionych bajek z dzieciństwa twórcy animacji, którą po latach pokochali także jego synowie. Film powstał na prośbę jednego z nich. Pan Maluśkiewicz, prawdopodobnie krasnolud, postanawia odszukać największe stworzenie żyjące na Ziemi. Głodny przygody konstruuje łódkę z łupiny orzecha i wyrusza w trudną podróż po ocenie. Po kilku miesiącach odnajduje wyspę na której postanawia odpocząć. Okazuje się jednak, że owa wyspa to czubek nosa wieloryba, dokładnie rzecz ujmując jedynego drapieżnego wieloryba – Kaszalota!
Michał Rychławski (ur. 08.11.1985 r). Od 2009 roku prowadzi niewielkie Studio Grafiki Komputerowej – STREFA 57. Świadczy usługi głównie z zakresu grafiki komputerowej dla multimediów, w tym animacji. Jego hobby to m.in. tworzenie krótkich, niezależnych filmów animowanych. Zdobywca dwóch złotych Tobołków Koziołka Matołka na największym Festiwalu Polskich Filmów Animowanych O!PLA 2016 w kategoriach „Off&Go” oraz „Animowane Fraszki”. Razem z Krzysztofem Skibą (Big CyC) współtworzy „Bajki Skiby”. Prywatnie szczęśliwy mąż, ojciec i fanatyczny fan Formuły 1.
PODWÓJNY LAUREAT ZŁOTEGO TOBOŁKA KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA 2016 ZA FILM „PRZETRWAĆ W PUSZCZY BIAŁOWIESKIEJ” (KATEGORIA: OFF&GO!) ORAZ „ŻYCIE” (KATEGORIA: ANIMOWANE FRASZKI).
14 kwietnia (sobota)
TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! Kategoria PRZEDSZKOLNA (cz. 2)
PAN TOTI II: PAN TOTI I RYCERZE (2016, 08’03”), Grzegorz Handzlik, ORANGE Studio Animacji (Bielsko-Biała)
Pan Toti znajduje w kopalni mieszczącej się pod podłogą w jego domu, pudełko, z którego konstruuje wraz z Hehelem latającego smoka. Na wyspę przybywają rycerze, którzy zostawiają na brzegu jeziora swoje konie i zbroję, a następnie idą się kąpać. W tym czasie Bliźniaki przebierają się w ich stroje i niszczą blaszane konie. Rycerze rozpoczynają pościg za Bliźniakami.
Grzegorz Handzlik. Założyciel, właściciel Studia Animacji Orange, reżyser, animator, producent. Urodzony w 1953 roku w Kozach koło Bielska- Białej. W 1975 roku rozpoczął pracę zawodową w Studiu Filmów Rysunkowych w Bielsku- Białej. W 1978 otrzymał I kategorię zawodową – animatora, a w 1979 Państwowa Komisja przy Ministerstwie Kultury i Sztuki przyznała III kategorię zawodową – reżysera filmów animowanych. W 1986 został współzałożycielem „Hanna Barbera” – Poland. 1995 rok założył „Orange” Studio Reklamy w Bielsku- Białej, które następnie przekształciło się w „Orange” Studio Animacji.
ODCINEK „PAN TOTI I UFOLUDKI” ZDOBYŁ III MIEJSCE W KONKURSIE TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! (KATEGORIA: PRZEDSZKOLNA) NA O!PLA 2015.
PRZYTUL MNIE: TEN WYJĄTKOWY DZIEŃ (2017, 6’), Mateusz Jarmulski, Animoon (Warszawa)
Nadchodzi dzień urodzin małego misia. Niestety, wszystko wskazuje na to, że tata niedźwiadka zapomniał o tym ważnym wydarzeniu. Zamiast organizować przyjęcie, postanawia nauczyć synka, jak zdobywać miód.
Mateusz Jarmulski jest reżyserem filmów animowanych, scenarzystą i animatorem. Ukończył PWSFTviT w Łodzi na kierunku animacji. Pracował w studiu Se-Ma-For, gdzie zajmował się efektami specjalnymi do filmu „Piotruś i Wilk” (Oscar 2008). Współpracował także przy produkcji filmu „Świteź” Kamila Polaka. Pracował w zespole tworzącym multimedialne projekcje dla Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Jego filmy były emitowane, pokazywane i nagradzane na wielu festiwalach m in. w Stuttgarcie, Seulu, Belgradzie czy Hiroszimie. Obecnie uczy animacji w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych na wydziale Sztuka Nowych Mediów.
RODZINA TREFLIKÓW II: SERCE ROBOBOTA (2017, 08’30”), Marek Skrobecki, Studio Trefl (Gdynia)
Treflik i Treflinka postanawiają odwiedzić swojego sąsiada Pana Robobota. Ten wyjawia im swoje pragnienie, aby mieć serce, tak jak oni. Dzieci udają się do Małego Wujcia, który wie jak zaradzić tej sprawie…
Marek Skrobecki (ur. 1951 w Kaliszu) reżyser filmów animowanych, przede wszystkim realizowanych klasycznymi technikami lalkowymi, scenograf, autor opracowań plastycznych, scenarzysta. Profesor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi oraz profesor Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Zadebiutował w 1988 roku filmem „Epizod”, później próbował swoich sił w rysunkowych filmach dla dzieci. Jednak dopiero w zrealizowanym w 1992 roku filmie „DIM” odnalazł swoją oryginalną drogę artystyczną. Zyskał uznanie za próbę ożywiania kukieł wielkości człowieka, co niewątpliwie stanowiło nowum na gruncie polskiej animacji przestrzennej. Doświadczenia zdobyte przy tym filmie wykorzystał z powodzeniem przy następnych filmach, a zwłaszcza przy wielokrotnie nagradzanym „Ichthys” /2005 rok/. W 2006 roku współpracował przy Oskarowej produkcji „Piotruś i Wilk” jako II reżyser i scenograf. W 2010 roku zrealizował wielokrotnie nagradzany film „Danny Boy”. Od 2013 roku pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Studia Trefl w Gdyni.
WIERCIMISIE: GDZIE JEST BUBI? (2016, 11’), Marzena Nehrebecka, Waldemar Mordarski, Badi Badi (Warszawa)
W pewien bezchmurny wieczór mały wiercimiś Bubi, nie mogąc zasnąć, wspina się na drzewo, by podziwiać księżyc, gwiazdy i ciągnącą się po horyzont łąkę. Nieopatrznie wypowiada marzenie o lataniu. Nie wie, że podsłuchuje go tajemniczy stwór – Czarne Czupiradło. Pod pretekstem nocnej wycieczki Czarne Czupiradło namawia Bubiego na nocny lot. Bubi nie wraca już do swojej dziupli. Następnego dnia przyjaciółka Bubiego, Berta, odkrywa brak małego wiercimisia. Mieszkańcy wioski szukają Bubiego cały dzień, ale bezskutecznie. Berta świadomie pozwala się porwać Czupiradłu i dzięki temu trafia do jednej klatki z Bubim. Dzięki podarowanemu przez Starego Wiercimisia wytrychu, stworzonkom udaje się uciec z potrzasku. Cichaczem wymykają się na dach ruin fabryki Czupiradła, zabierając usypiający proszek, wędkę Papilia, parę przeciwsłonecznych okularów i telefon. Za pomocą zawieszonego na końcu wędki światełka pokazują ćmie, jak ma je zawieźć do domu. Kiedy Bubi i Berta dolatują na swoją gałąź, zwracają wolność zniewolonej do tej pory przez Czupiradło ćmie. Wolny Papilio odlatuje w stronę księżyca.
Marzena Nehrebecka. Scenarzystka, reżyserka, kolorystka. Urodziła się w 1975 roku w Krakowie. W latach 1995 – 2000 studiowała filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1998 – 2002 Animację i Filmowe Efekty Specjalne w PWSFTviT w Łodzi. W latach 2008 – 2010 była ekspertem Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej.
Waldemar Mordarski (ur. 11 grudnia 1978r. w Krakowie) – polski animator i reżyser filmów animowanych. Ukończył Liceum Plastyczne w Zakopanem i Szkołę Filmową w Łodzi – kierunek Animacja i Efekty specjalne. Od 2004 roku pracuje przy realizacji filmów animowanych, reklamowych, oprawy graficznej programów tv i filmowych efektów specjalnych jako reżyser, supervisor, animator, grafik i compositing artist. Filmy autorskie brały udział w kilkudziesięciu festiwalach filmowych na całym świecie, a “Pojedynek” zdobył Nagrodę Specjalną na festiwalu OFAFA 2002 w Krakowie.
ŻUBR POMPIK: MESZKA (2017, 7’), Aleksandra „Alex” Vetter, EgoFilm (Warszawa)
Gdzieś w głębinach wielkiej, dzikiej, zielonej puszczy mieszka żubr Pompik. Właściwie to żuberek Pompik, jako że w porównaniu z innymi żubrami jest niewielki, do tego nie tak silny, szybki i skoczny, jak jego rówieśnicy. Niezbyt się nadaje do tradycyjnych żubrzych zabaw w przepychanie rogami, wbęcywanie na drzewa czy żubrzego berka dookoła polany. Ma za to inne zainteresowania. Pompik jest bowiem najbardziej ciekawskim ze zwierząt w puszczy. Nie ma takiej leśnej tajemnicy, której Pompik by nie rozwiązał dzięki obserwacji, cierpliwości i zadawaniu mnóstwa pytań. Dzielnie sekunduje mu w tym jego młodsza siostra, mała Polinka, która zazwyczaj, będąc przeciwieństwem brata, zamiast się zastanawiać, woli biegać, skakać i wykonywać całe mnóstwo najdziwniejszych czynności. Pewnego gorącego, leniwego dnia, kiedy wylegiwanie się zaczyna być już nudne, szczególnie dla najmłodszych, w puszczy pojawiają się latające… myszki? Co zrobić gdy milusia z pozoru przyroda zaczyna gryźć w nos? Mama żuberków, Porada, cierpliwie odpowiada na pytania dzieci, radzi, a kiedy trzeba – pociesza. Żubr Pomruk – tatuś Pompika i Polinki, największy ze wszystkich żubrów w puszczy, służy swoją siłą, kiedy trzeba wyciągnąć maluchy z tarapatów.
Aleksandra „Alex” Vetter uczyła się w Aktywnym Studium Plastycznym Technik Teatralno-Filmowych (2005-2009). W latach 2009-2012 pracowała w Studiu Miniatur Filmowych w Warszawie. Robiła dekoracje do serialu animowanego „Hip-Hip & Hurra” (2010-2013). Pracowała głównie jako grafik i artysta wizualny. Przez wiele lat tworzyła animacje jako wolny strzelec. Potem była m.in. związana z firmą Serafiński Studio Graficzno-Filmowe i EGoFILM Studio. Jest głównym autorem opracowania plastycznego i dekoracji do serii „Żubr Pompik”. Odcinek „Meszka” był jej wielką przygodą i debiutem reżyserskim; Obecnie dyrektor artystyczny w Littlest Pet Shop, Boulder Media; Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
7 kwietnia (sobota)
TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! Kategoria WCZESNOSZKOLNA
BAŚNIE & BAJKI POLSKIE: KOPCIUCH (2017, 13’), Paweł Czarzasty, TvSFA (Poznań)
…czyli opowieść o tym, że każdy może sam kształtować swój los przez wybory, jakich w życiu dokonuje…
Polska wersja powszechnie znanej bajki o Kopciuszku, która wnosi zupełnie nowe spojrzenie na bohaterów i motywy ich działania. Dawno, dawno temu, a może nie tak dawno… za górami, za lasami, a może gdzieś niedaleko… królewna Anusia sprzeciwia się swatom ojca, opuszcza rodzinny zamek i wyrusza w świat. Przyjmuje pracę pomocy kuchennej w sąsiednim królestwie i tak zostaje nazwana Kopciuchem. Dzięki swojej dobroci i magii Złotego Dębu, rozkochuje w sobie butnego Królewicza, który wcześniej nie zwraca uwagi na jakiegoś tam Kopciucha…
Paweł Czarzasty – reżyser filmów fabularnych i animowanych, twórca efektów specjalnych, animator 3D. Tworzy także filmy dokumentalne oraz reklamy promujące nowo projektowane założenia architektoniczne z wykorzystaniem zaawansowanych technik 3D. Pracuje przy projektowaniu i grafice w dziedzinie multimediów. 2008: Współautor zwycięskiego projektu Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku. Od 2006: Współpracuje z TV SFA Sp. z o.o.. 2003: Dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. 1996: Dyplom na Wydziale Informatyki Uniwersytetu Aix-Marseille w Aix en Provence, Francja. Laureat kilku nagród międzynarodowych za filmy animowane dla dzieci i nagród za teledyski. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Filmografia (wybór): „Busola Latariusza” (2007), „1409 – Afera na zamku Bartenstein” (2005, fabuła).
PUŁAPKA NA MYSZ (2016, 4’20”), Alicja Kraft, PJATK (Warszawa)
Gdy mała myszka jest zbyt żarłoczna może mieć fatalne w skutkach, ciężkostrawne sny.
„Pułapka na mysz” to trailer gry/aplikacji na urządzenie smartphone/tablet. Aplikacja jest przeznaczona dla dzieci i odnosi się do popularnej w latach 90′ zabawki tamagotchi. Bohaterem jest ospała mysz, która mieszka w serze i z lenistwa porusza się na skuterku przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych. Kiedy wpada w pułapkę swojego własnego łakomstwa popycha ją to do zmiany trybu życia. Gra ma przyzwyczaić dzieci do zdrowego trybu życia bo przez wykonywanie ćwiczeń czy regularne jedzenie zdrowych posiłków, utrzymują one mysz w dobrej formie a gdy dziecko nie uprawia sportu i źle się odżywia, mysz w aplikacji tyje i jest nieszczęśliwa.
Alicja Kraft – Muzyk i Grafik. Absolwentka Muzykologii na UW, PSM II st (puzon, fortepian) i Sztuki Nowych Mediów (spec.animacja) w Polsko Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Obecnie studiuje Grafikę (spec. Zaawansowane Multimedia) w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie i pracuje jako Motion Graphic Designer w warszawskim Studiu SVG a także współpracuje jako podwykonawca w projektach związanych z animacją i postprodukcją filmową. Interesuje się relacją obraz-dźwięk w utworze audiowizualnym i animacji 3d oraz wizualizacją dźwięku przestrzennego.
KUBA I ŚRUBA: CZARNOKSIĘŻNIK (2016, 12’30”), Bronisław Zeman i Andrzej Orzechowski, SFR (Bielsko-Biała)
Kto z nas nie chciałby wiedzieć, co będzie jutro na klasówce? To proste, wystarczy trafić na właściwego czarodzieja. Kuba i Śruba pobierają nauki na zamku Czarnoksiężnika. Znajduje się tam wielka biblioteka, w której są wszystkie książki świata. Chłopcom wolno korzystać ze wszystkich ksiąg z wyjątkiem jednej – „Księgi Zaklęć i Uroków”, której nie wolno im tknąć pod żadnych pozorem. Pod okiem Czarnoksiężnika Kuba uczy się pilnie, ale Śruba jest niecierpliwy i zanim coś pomyśli, to już zrobi. Stąd kłopoty murowane, a że jesteśmy w zamku Czarnoksiężnika, więc książki fruwają z regału na regał, ilustracje książkowe ożywają, a niewinny kotek staje się groźną, wielką panterą, która zamierza pożreć chłopców.
Bronisław Zeman urodził się 02.04.1939 w Starej Wsi. Absolwent Liceum Technik Plastycznych w Bielsku-Białej i Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. Pracę w SFR rozpoczął w r.1958. Najpierw był animatorem, a od r.1967 reżyserem. Debiut filmem pt.”Papieros”. Jest reżyserem, scenarzystą (m.in. autorem lub współautorem seriali: „Pampalini, łowca zwierząt”, „Kangurek Hip-Hop”, „Zielone Ludziki czyli Historie nie z tej ziemi””, „Podróże kapitana Klipera” , „Kuba i Śruba” i wielu innych scenariuszy do filmów seryjnych i indywidualnych) oraz autorem opracowań plastycznych .
Andrzej Orzechowski. Scenarzysta i reżyser. Urodzony w 1955 w Bielsku-Białej. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (1980). Od 1984 roku związany ze Studiem Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej. Między innymi jest współautorem scenariuszy filmów pełnometrażowych „Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie“ (1986) i „Gwiazda Kopernika” (2009) – również jako współreżyser – oraz autorem i współautorem seriali telewizyjnych: „Między nami bocianami“ (również współreżyser), „Podróże Kapitana Klipera“ oraz „Kuba i Śruba” (również współreżyser). Od 1 lipca 2010 do 30 marca 2011 pełnił obowiązku dyrektora Studia Filmów Rysunkowych. Od 1 kwietnia 2011 roku do 18 grudnia 2015 był Prezesem Zarządu Studia Filmów Rysunkowych Sp. z o.o. w Bielsku-Białej. Po przekształceniu Spółki w Państwową Instytucję Kultury został powołany z dniem 18 grudnia 2015 roku na stanowisko dyrektora Studia Filmów Rysunkowych. Jest członkiem ZAiKS-u i Stowarzyszenia Filmowców Polskich (obecnie jest członkiem Zarządu Sekcji Filmu Animowanego (2-ga kadencja) i członkiem Zarządu Koła Filmu dla Dzieci i Młodzieży).
LAUREACI ZŁOTEGO TOBOŁKA KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA 2017 ZA FILM „KUBA I ŚRUBA: PIĘCIU ROZBÓJNIKÓW”, A TAKŻE WYRÓŻNIENIA ZA ZAJĘCIE II MIEJSCA NA O!PLA 2015 ZA FILM „KOCIDRAPKA”.
SPODNIE I ŻELAZKO (2018, 1’20”), Julia Orlik, PWSTviT (Łódź)
Animowana fraszka o prasowaniu. Wyprane spodnie próbują uciec przed rozgrzanym żelazkiem…
Julia Orlik. Studentka PWSFTviT w Łodzi, specjalizacja film animowany i efekty specjalne. Autorka filmów ,,Bankiet” (2016) i ,,Mój dziwny starszy brat” (2018).
LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA 2017 ZA FILM „BANKIET” (KATEGORIA: SZKOLNA).
MIŁEK Z CZARNEGO LASU (2017, 13’), Ewelina Stefańska, TvSFA (Poznań)
„Miłek z Czarnego Lasu”, czyli opowieść o trudnej sztuce akceptacji i tolerancji kogoś obcego we własnym, znanym i zamkniętym świecie. Główny bohater, rude stworzonko o imieniu Miłek, ucieka z niewoli i ciężko mu komuś zaufać. Z kolei mieszkańcy Czarnego Lasu, dokąd trafia, czują się bezpiecznie we własnym gronie i każdego obcego traktują jak intruza. Mimo to, pod wpływem empatii, dają Miłkowi szansę. I tak zaczyna się opowieść o wzajemnym zrozumieniu, szukaniu i znalezieniu przez Miłka przyjaciół, a nawet… o pierwszej miłości. Jest to więc opowieść o tym, jak wszyscy dojrzewają do decyzji, jedni by dać Miłkowi szansę i wznieść się ponad własny strach i uprzedzenia, a sam Miłek, by nowe środowisko zaakceptować, znaleźć swoje miejsce na ziemi, zdobyć przyjaciół i pozostać wiernym swoim zasadom. W roku 2008 jury Polskiej Sekcji IBBY uznało powieść Romualda Pawlaka pt. „Miłek z Czarnego Lasu” za Najlepszą Książkę dla Dzieci.
Ewelina Stefańska. Reżyserka, artystka plastyk, animatorka, graficzka komputerowa. Realizuje filmy autorskie i filmy dla dzieci. 2010: Praca dyplomowa: film animowany „Prolog” oraz praca teoretyczna „Przemiana oblicza animacji w dobie cyfryzacji mediów”. 2002 – 2008: Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). 1997 – 2002:Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu. „Miłek z Czarnego Lasu” jest jej debiutem filmowym.
BARDOU – DWA WILKI (2017, 3’), Anna Chrzanowska, UAP (Poznań)
W pewnej indiańskiej wiosce przy ognisku, Szaman opowiada dzieciom historię o złych, okrutnych wilkach. Jednak wśród dzieci znajduje się mała dziewczynka, która ma odmienne zdanie. Co się stanie jeśli mała Indianka przeciwstawi się staremu Szamanowi i przedstawi swoja wizję wilków?
Anna Chrzanowska urodziła się w Opolu. Ukończyła tam Liceum Plastyczne im. Jana Cybisa, a następnie dostała się na Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu na którym ukończyła studia I stopnia filmem “Chick Chaser” w 2015 roku, oraz studia II stopnia filmem “Bardou-two wolfs” w 2017 roku. Obecnie pracuje jako animator 2D w studiu animacji “Letko” w Warszawie.
BAŚNIE & BAJKI POLSKIE: MAŁPA W KĄPIELI (2017, 13’), Andrzej Gosieniecki, TvSFA (Poznań)
„Małpa w kąpieli” Aleksandra Fredry to bajka z morałem, czyli opowieść o tym, że bezmyślne naśladowanie innych, zawsze prowadzi do śmieszności…
Zabawna opowieść o małpie, która pomimo wszelkich prób upodobnienia się do człowieka pozostaje sobą… Małpa biega po ulicach, płata figle i psoty, w końcu ukrywa się w pudle na kapelusze i wraz z panią dostaje się do pokoju hotelowego. Tam podgląda panią w kąpieli i gdy ta wychodzi, małpa zaczyna ją naśladować. Odkręca kurki z wodą, leje płyn do kąpieli, pływa, nurkuje. Jednak wody jest coraz więcej, a z prysznica leci ukrop. Przestraszona małpa, z poparzonymi łapami ucieka przez okno. Film na motywach bajki Aleksandra Fredry.
Andrzej Gosieniecki – reżyser filmów animowanych, scenarzysta, scenograf, artysta plastyk. Realizuje przede wszystkim filmy autorskie w technikach rysunkowych. Od 2004: Współpracuje z TV SFA Sp. z o.o. 2000: Dyplom z wyróżnieniem ASP w Poznaniu, Pracownia Filmu Animowanego pod opieką prof. Hieronima Neumanna. Realizuje także czołówki programów telewizyjnych i filmy reklamowe. Laureat ponad 15. nagród i wyróżnień. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Filmografia (wybór): „Ognisty Ptak” (2010), „Szewc Kopytko i Kaczor Kwak” (2009), „Krawiec Niteczka” (2005).
LAUREAT WYRÓŻNIENIA SPECJALNEGO NA O!PLA 2017 ZA FILM „PAN MALUŚKIEWICZ I WIELORYB”.
14 kwietnia (sobota)
TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! Kategoria WCZESNOSZKOLNA (cz. 2)
BAŚNIE & BAJKI POLSKIE: O PSACH I KOTACH (2017, 13’), Joanna Jasińska-Koronkiewicz, TvSFA (Poznań)
…czyli opowieść o tym, że łamanie prawa dla własnych korzyści, zawsze prowadzi do chaosu i głębokich podziałów oraz że stare porzekadło „żyją jak pies z kotem” nie wzięło się znikąd…
Dawno, dawno temu, a może nie tak dawno… za górami, za lasami, a może gdzieś niedaleko… w znanym mieście Krakowie, psy, koty, myszy a nawet ludzie żyją ze sobą w wielkiej przyjaźni. Aż pewnego razu za sprawą psa Opryszka i kotki Gryzeldy dochodzi do złamania niepisanego prawa, co się komu należy, jeżeli spadnie ze straganu na ziemię. I tak zostaje spisany kodeks, który ma obowiązywać wszystkich. Jednak wkrótce każdy interpretuje zapisy kodeksu na swoją korzyść, aż w końcu wszyscy kłócą się ze wszystkimi…
Joanna Jasińska-Koronkiewicz – reżyser, scenarzysta, scenograf, animator, operator. Realizuje filmy autorskie w technikach animacji malarskiej bezpośrednio pod kamerą i w technikach wycinankowych. 2010: Doktor Sztuki Filmowej w PWSFTViT; 2005: Debiut i stała współpraca z TV SFA Sp. z o.o. Od 2005: Asystent na Wydziale Animacji w PWSFTViT w Łodzi. 2003: Dyplom z oceną celującą na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej – Kierunek Animacja, PWSFTViT w Łodzi. Laureatka ponad 20. nagród i wyróżnień. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Filmografia (wybór): To pewna wiadomość! (2014), Ballada (2010), Złota jabłoń (2008), Dies Irae (2006), Len (2005), Dunia – tam i z powrotem (2003, dyplom), Mileńka (2001).
AUTOSTOPOWICZE (2018, 03’20”), Rafał Blecharz, Studio Pigeon (Warszawa)
Krótki film długiej drogi. Rodzeństwo stara się dotrzeć do domu dziadka. Autostopowicze spotykają po drodze różnych ludzi, ale prawdziwym towarzyszem pozostaje domowa roślinka, którą zabierają wszędzie. Wspólna podróż stopniowo staje się próbą znalezienia własnych korzeni. Ale czy takie poszukiwanie ma kres? Co się stanie, gdy dotrą do celu podróży? Melancholijny i senny nastrój potęguje autorska kompozycja Amiara Molero oraz delikatna kolorystyka i technika animacji wykonana w Studio Pigeon.
Rafał Blecharz. Urodzony w 1990 roku. Animator, absolwent filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Mieszka w Krakowie.
KACPERIADA: WSPÓLNY FRONT (2016, 7’), Kamil Polak, Human Ark (Warszawa)
Kamil Polak. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Wydziału Animacji i Efektów Specjalnych w PWSFTviT w Łodzi. Jego pierwszy film studencki „Narodziny Narodu” do dziś pokazywany jest w ramach zestawu najlepszych filmów reprezentujących Szkołę Filmową w Łodzi. Prowadził ekipę grafików i animatorów komputerowych przy tworzeniu filmu animowanego „Piotruś i wilk”, nagrodzonego Oscarem w 2008 roku. Jego autorski film animowany „Świteź” miał swoją premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie w 2011 roku, był pokazany na ponad 150 festiwalach na całym świecie i zdobył ponad 25 nagród. Olbrzymim uznaniem cieszą się takzże stworzone przez niego animowane formy, będące częścią przedstawień Krzysztofa Warlikowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich rezżyserów teatralnych. Pośród nich są animacje do opery Ryszarda Straussa „Kobieta bez cienia” (2013) przygotowanej z okazji 50-tej rocznicy odbudowy opery monachijskiej czy animowane projekcje do sztuki „Francuzi” (2015) na podstawie powieści „W poszukiwaniu straconego czasu” Marcela Prousta. Ma na swoim koncie reżyserię kilkudziesięciu reklam, w tym m.in. z serii „Serce i Rozum”, realizowanych często wspólnie z Wojtkiem Wawszczykiem.
PILOTAŻOWY ODCINEK „KACPERIADY” PT. „NAJLEPIEJ BYĆ SOBĄ” W REŻYSERII WOJTKA WAWSZCZYKA ZDOBYŁ ZŁOTY TOBOŁEK KOZIOŁKA MATOŁKA W KONKURSIE TERAZ DZIECI MAJĄ GŁOS! (KATEGORIA: WCZESNOSZKOLNA) NA O!PLA 2014. ODCINEK „ON MA, A JA NIE” W REŻYSERII KUBY TARKOWSKIEGO ZDOBYŁ WYRÓŻNIENIE ZA ZAJĘCIE IV MIEJSCA NA O!PLA 2017.
STRACH (2018, 1’45”), Olga Kłyszewicz, PWSTviT (Łódź)
Mały chłopiec ukrywa się w szafie przed nocnymi zmorami i potworami, które pojawiają się na ścianach jego pokoju. Szybko okazuje się jednak, że były to jedynie cienie drzew i przedmiotów, oświetlone przez światło księżyca, zaś „potwory” – wytworem jego bujnej wyobraźni.
Olga Kłyszewicz, studentka trzeciego roku Wydziału Operatorskiego kierunku Animacja i Efekty Specjalne PWSFTviT w Łodzi. Początkująca, młoda autorka filmów animowanych, eksperymentująca z różnymi technikami. W swoich filmach lubi poruszać tematy osobiste, intymne i co za tym idzie budzące emocje. Autorka filmów animowanych takich jak „Więź” (2017), „Przekonanie” (2018) oraz „Strach” (2018).
STRASZYDŁA RODZIME. WŚRÓD LASÓW, NA POLACH, NA WODACH, NA WIETRZE (2017, 8’43”), Kasia Zimnoch i Paweł Kleszczewski + dzieci / „Animator Jutra” – warsztaty w ramach 10. MFA ANIMATOR w Poznaniu.
Film ukazuje pechowy dzień Jaśka, którego zamęczają złośliwe stwory znane z folkloru słowiańskiego. Film powstał podczas warsztatów „Animator Jutra” na 10. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych Animator 2017 w Poznaniu (7-15 lipca 2017). Prowadzenie: Kasia Zimnoch i Paweł Kleszczewski. Film był tworzony przez dzieci w wieku 7-12 lat.
Kasia Zimnoch i Paweł Kleszczewski są duetem twórców filmowych i artystów wizualnych, pochodzącym ze Szczecina. Tworzą animacje oparte na mitologii, folklorze i legendach. W swoich animacjach łączą elementy plastyczne z elementami historii sztuki, etnologii i antropologii kultury. Oboje są absolwentami Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W roku 2013 założyli w mieście Cavan, w Irlandii, studio produkcyjne Konik.
OSIEDLE (2018, 10’12”), Magdalena Bryll, Serafiński Studio WARSZAWA
W miejscu wiekowego lasu powstaje nowe osiedle, uporządkowane, nowocześnie zaprogramowane i … bezduszne. Tomek i Tonia wraz z innymi dziećmi, dzięki swej wyobraźni i pomysłowości zmieniają ten stan rzeczy. Scenariusz Magdaleny Bryll i Witolda Giersza wg. pomysłu Ernesta Brylla. Głosu jednej z postaci użyczył sam Witold Giersz.
Magda Bryll jest absolwentką kierunku Animacja na łódzkiej Filmówce. Pracowała przy takich filmach jak „Piotruś i Wilk” (Oscar 2008), „Miasto Płynie”, „Treser Żuków”, „Latająca Maszyna”, „Ziegenort”. Obecnie jej główną zawodową aktywnością jest organizowanie warsztatów animacji dla dzieci i młodzieży pod szyldem Poklatkowo.pl. Prowadzi je od 8 lat w całej Polsce, oraz za granicą. Film pt.„Osiedle”, będący pilotowym odcinkiem planowanego serialu, jest jej debiutem reżyserskim.
POTWORNY DENTYSTA (2017, 03’23”), Ilona Rybak, PJATK (Warszawa)
Czy zadawałeś sobie kiedyś pytanie, Drogi Widzu, jakie niebezpieczeństwa czyhają na Ciebie podczas spaceru po lesie? Zabawny film o pewnym dentyście, który czuwa nad stanem uzębienia mieszkańców baśniowego świata.
BAŚNIE & BAJKI POLSKIE: O WĘŻOWEJ WDZIĘCZNOŚCI (2017, 13’), Robert Turło, TvSFA (Poznań)
…czyli opowieść o tym, że nawet królewską pychę i poczucie bezkarności może spotkać zasłużona kara, jeśli wśród poddanych są ludzie o czystym sercu…
Dawno, dawno temu, a może nie tak dawno, za górami, za lasami, a może gdzieś niedaleko, żyje sobie Bartek, który opatruje złamane skrzydło Kaczuszce i tak zawiązuje się między nimi przyjaźń. Pewnego dnia, kiedy wraca do domu widzi, że chatę zajęli obcy ludzie, Kaczuszka jest związana, a Kucharz zamierza przygotować z niej główne danie dla Króla. Wcześniej, Bartek ratuje z opresji Wężowego Króla, który daje magiczną moc fujarce, na której Bartek lubi grać. Moc fujarki uwalnia Kaczuszkę, a ekipę Króla spotyka zasłużona kara. W końcu poddani Króla postanawiają oddać koronę Bartkowi, a Wężowy Król zamienia Kaczuszkę w Królewnę…
Robert Turło. Reżyser, scenograf, scenarzysta, animator, grafik 2D i 3D. Doktor sztuki filmowej. Realizuje autorskie filmy animowane w technikach klasycznych i komputerowych. Tworzy wizualizacje video na żywo do muzyki współczesnej. Od 2009: Wykładowca ASP w Gdańsku. 2008: Współprojektant ekspozycji multimedialnej Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie. Od 2003: Współpracuje z TV SFA Sp. z o.o. 1998: Absolwent ASP w Warszawie. Laureat ponad 20. nagród i wyróżnień na festiwalach krajowych i międzynarodowych, w tym: Gold World Medal w Nowym Jorku, Special Remi Award w Houston, nominacja do ‘Złotej Palmy’ w Cannes za antywojenny, brawurowy film krótkometrażowy W.A.L. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Filmografia (wybór): Dar Skarbnika (2009), Gdzie Jest Księżyc? (2007), Miś Fantazy (2005 – 2007).