W maju zapraszamy przede wszystkim na Przegląd Kina Niemieckiego. Niemiecki jest pierwszym językiem ok. 90-95 milionów ludzi w Europie, drugim najczęściej używanym językiem ojczystym na naszym kontynencie. Niemcy są jednym z najważniejszych miejsc w Europie, w którym powstają ciekawe produkcje filmowe, pokazujące szerokie spektrum zjawisk społecznych i politycznych. Problem w tym, że większość tych interesujących dzieł polscy widzowie mogą obejrzeć co najwyżej na festiwalach. Rzadko i na krótko trafiają one do kinowej dystrybucji. Przegląd Kina Niemieckiego to dla płocczan szansa na poznanie ostatnich dokonań twórców zza naszej zachodniej granicy, różnorodności poruszanych przez nich tematów i bogactwa form.
Kolejnym, wyjątkowym wydarzeniem będzie, organizowane 25 maja Ukryte. Przegląd filmów o Sztuce outsiders i brut, który daje możliwość rozpoznania zjawiska art brut i próby jego zrozumienia. Pod nazwą art brut w latach 40 XX wieku Jean Dubuffet zaczął gromadzić kolekcję składającą się z rysunków, obrazów, rzeźb w drewnie i w kamieniu, asamblaży. Ich autorami byli ludzie żyjący na marginesie ówczesnych europejskich społeczeństw, bez wykształcenia artystycznego (niejednokrotnie bez żadnego wykształcenia), często zamknięci w przytułkach, zakładach dla obłąkanych. Dziś art brut to zjawisko znane i dyskutowane w świecie. Co roku w Nowym Jorku i Paryżu odbywają się targi tej sztuki. W Polsce od około dziesięciu lat rośnie zainteresowanie zjawiskiem, ale ciągle jest wiele nieporozumień związanych z jego interpretacją. Film jest najlepszym medium, które może pomóc odkryć jego fenomen, poznać biografie twórców oraz historie kolekcji.
8 maja 2019 (środa)
godz. 17 – Państwo kontra Fritz Bauer | Der Staat gegen Fritz Bauer – Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Bilet: 5 zł. Karnety: 35 zł (śr-nd), 30 zł (cz-nd), 25 zł (pt-nd)
Fritz Bauer, prokurator generalny landu Hesji, powrócił do Niemiec z przymusowej emigracji w 1949 roku. Jako Żyd i socjaldemokrata uciekł tuż przed wojną do Skandynawii.
Niemiecki wymiar sprawiedliwości zawdzięcza właśnie jemu rozpoczęcie procesów przeciwko zbrodniarzom nazistowskim w latach pięćdziesiątych we Frankfurcie nad Menem. Misja ścigania wojennych przestępców, jakiej podejmuje się bohater filmu, nie była jednak łatwa, ponieważ ówczesny niemiecki system sądowniczy naszpikowany był dawnymi członkami partii hitlerowskiej. Kiedy więc pewnego dnia Fritz Bauer otrzymuje list z informacją, że odpowiedzialny za masową zagładę Żydów Adolf Eichmann ukrywa się w Argentynie, postanawia działać w konspiracji. Zwraca się o pomoc w ujęciu Eichmanna do izraelskiego Mossadu. Jednak współpraca z obcym wywiadem to zdrada stanu i grozi poważnymi konsekwencjami. Obsypany nagrodami film Larsa Kraume to drugi film, po pokazywanym w ubiegłym roku „Labiryncie kłamstw”, w którym Niemcy rozliczają się ze swoją współczesną historią.
godz. 19 – Fukushima, moja miłość | Grüße aus Fukushima (Niemcy 2016, 103 min.) – film fab., reż. i scen. Doris Dörrie. Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Bilet: 5 zł. Karnety: 35 zł (śr-nd), 30 zł (cz-nd), 25 zł (pt-nd)
Marie jest młoda i atrakcyjna, ale nie ma w niej energii ani radości – utraciła poczucie sensu życia. W nadziei, że go odnajdzie, wyrusza na koniec świata, do Fukushimy, z której po katastrofie elektrowni atomowej – wyniku tragicznego tsunami – ewakuowano prawie 20 tysięcy mieszkańców. Marie przyłącza się do organizacji Clowns4help i jako wolontariusz trafia do schroniska, w którym od czasu katastrofy mieszkają stare kobiety i starzy mężczyźni, pozbawieni dachu nad głową, świata, który znali, pamiątek przeszłości, radości życia, nadziei. Kiedy jedna z mieszkanek schroniska zdecyduje się je opuścić i powrócić do rodzinnego domu, do „strefy zero”, Marie, trochę wbrew sobie, postanawia jej towarzyszyć. Od teraz będą razem porządkować zrujnowany dom, razem spać i razem jeść, razem zmagać się każda z własnym bólem, własnym duchem z przeszłości – w nieustannej konfrontacji obcych sobie kultur i obyczajów.
Piękne, refleksyjne kino, które mierzy się z pytaniem: czy da się dalej żyć, gdy utraciło się wszystko, co najważniejsze?
9 maja 2019 (czwartek)
godz. 18 – POKAZ SPECJALNY: Wieś Pływających krów (Polska 2018 | 78 min.) – film dok., scen. i reż. Katarzyna Trzaska. Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Pokaz połączony ze spotkanie z autorką filmu Katarzyną Trzaską- reżyserką i scenarzystką. Bilet: 5 zł. Karnety: 35 zł (śr-nd), 30 zł (cz-nd), 25 zł (pt-nd)
Trójka uduchowionych i ekologicznie świadomych młodych Berlińczyków – Elle, Mario i Jon, w ramach wakacyjnej wyprawy a także poszukiwań miejsc, gdzie ludzie żyją w zgodzie z naturą, zwiedza wschód Polski i trafia na przepiękną podlaską wieś. Wynajmują od pana Stanisława, miejscowego gospodarza zajmującego się hodowlą krów stary drewniany dom. Przybysze z Berlina medytują, modlą się do księżyca, kąpią nago przy studni, współczują zwierzętom hodowlanym, jedzą warzywa wygrzebane ze śmietnika, w ramach oszczędzania pożywienia na ziemi.
Dla miejscowych są bardziej egzotyczni, niż jakiekolwiek osoby znane im z telewizji i filmów. Czy, mimo bariery komunikacyjnej i olbrzymiej kulturowej przepaści, jest możliwe porozumienie pomiędzy dzisiejszym hipisami i rolnikami z Podlasia? Co to dzisiaj znaczy – być blisko natury?
Intrygujący, pełen zaskakującego ale i ciepłego humoru, dokument w reżyserii Katarzyny Trzaski o uduchowionych ekologach z Berlina trafiających na Podlasie jak do Ziemi Obiecanej, kręcono m.in. we wsi Podozierany pod Gródkiem, Jałówce i Brzostowie, a także w Berlinie i Brandenburgii.
Obraz Trzaski to z jednej strony bardzo ciekawy filmowy eksperyment ale równie interesująca dokumentacja procesu realizacji filmu: od przygotowań po późniejsze jego losy oraz prezentacja bohaterów, o których – mamy nadzieję – autorka nam opowie. Wartością filmu są również piękne kadry Andrzeja Wojciechowskiego, autora zdjęć do ponad 20 filmów dokumentalnych i wielu fabularnych takich jak m.in.: „Moje córki krowy”, „Plan B” Kingi Dębskiej.
10 maja 2019 (piątek)
godz. 17 – Labirynt kłamstw | Im Labyrinth des Schweigens (Niemcy 2014, 118 min.) – film fab., reż. Giulio Ricciarelli. Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Bilet: 5 zł. Karnety: 30 zł (cz-nd), 25 zł (pt-nd)
Niemcy, rok 1958, czas odbudowy i cudu gospodarczego. Młody ambitny prokurator Johann Radmann przypadkowo trafia na zeznanie oskarżające nauczyciela z gimnazjum o to, że podczas wojny, jako członek Waffen-SS, był strażnikiem w Auschwitz. W tym czasie była to nazwa, o której wielu w ogóle nie słyszało, a jeszcze liczniejsi chcieli jak najszybciej o niej zapomnieć. Niewiele słyszał o niej również sam Johann, który teraz stopniowo zaczyna zapoznawać się z horrorem KL Auschwitz. Jego żarliwość natrafia na konsekwentny opór: prawdy nie chcą ani sami Niemcy, ani alianci, którzy mają teraz na głowie innego wroga. Zagłębiając się coraz bardziej w labirynt kłamstw, półprawd i przemilczeń, Radmann stopniowo traci przyjaciół, kolegów i sprzymierzeńców. Jednak to, co w końcu ujawni, odmieni kraj na zawsze…
godz. 19 – Frantz (Francja, Niemcy 2016, 113 min.) – film fab., reż. Francois Ozon. Obsada: Paula Beer, Pierre Niney, Ernst Stoetzner, Marie Gruber, Anton von Lucke. Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Bilet: 5 zł. Karnety: 25 zł (pt-nd)
Anna jest młoda, piękna i w niekończącej się żałobie – kolejny rok opłakuje Franza, narzeczonego, który zginął w okopach I wojny światowej. Pewnego dnia na cmentarzu zastaje nad jego grobem nieznajomego młodego mężczyznę. To Adrien, Francuz, który, jak twierdzi, przed wojną przyjaźnił się z Frantzem, a teraz przyjechał złożyć kwiaty na jego grobie i poznać jego bliskich. Z biegiem czasu między Anną i Adrienem zaczyna się rodzić osobliwa więź.
Choć to francuski film, nie znalazł się w naszym przeglądzie przypadkowo. Po pierwsze, przedstawia on wartości bardzo bliskie dla współczesnych Europejczyków – wolność, równość i szacunek dla różnorodności oraz kultury każdego z krajów wspólnoty. Mówi też o zagrożeniach i wyzwaniach, przed którymi my, Europejczycy, stoimy, tj. budzący się neofaszyzm, ksenofobia i nienawiść. Po drugie, porywające zdjęcia do filmu kręcono w Görlitz, Quedlinburgu, Wernigerode, Osterwieck i na formacji skalnej Teufelsmauer w Niemczech oraz w Paryżu. Po trzecie, jedną z głównych ról gra niemiecka aktorka – Paula Beer, która zagrała w prezentowanym podczas poprzedniego przeglądu w Płocku filmie „Czterej królowie”, a ostatnio, w nominowanym do Oscara „Werke ohne autor” Floriana Henckela von Donnersmarcka. Po czwarte – Frantz to tak naprawdę remake „Broken Lullaby” (1932) Ernsta Lubitscha – niemieckiego reżysera, żydowskiego pochodzenia. Po piąte, bohaterowie mówią w filmie w połowie po niemiecku, w połowie francusku.
Przede wszystkim film opisuje konsekwencje, bratobójczej wojny, walki dwóch narodów, które znacznie więcej mają powodów do przyjaźni niż nienawiści. Przez to właśnie, w obliczu odradzających się w Europie i na świecie nacjonalizmu, „Frantz” jest filmem na wskroś współczesnym, stanowiącym ostrzeżenie przed budzącym się złem.
11 maja 2019 (sobota)
godz. 14 – Kino Młodych: Goodbye Berlin | Tschick (Niemcy 2016) – film fab., reż. Fatih Akin. Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Bilet: 8 zł
Po 1989 roku polska kinematografia nie potrafiła stworzyć ciekawej oferty dla młodych, nastoletnich widzów. Janusz Nesfeter czy Stanisław Jędryka – wybitni znawcy psychiki dziecięcej, tworzący w swoich filmach świat pełen poezji o wartościach uniwersalnych, do dziś nie znaleźli swoich następców. W kinie niemieckim jest z tym znacznie lepiej. Dobrym przykładem jest Fatih Akin – niemiecki reżyser tureckiego pochodzenia, który w swych filmach obraca się wokół problemu poszukiwania swojego miejsca w życiu i własnej tożsamości w nowej Europie. Choć zwykle tworzy dla dorosłej publiczności, to w 2016 roku pokazał światu swój „Goodbye, Berlin”, który zdobył Nagrodę Młodej Widowni – Europejskiej Nagrody Filmowej w 2016 roku.
Atkin opowiada w nim historię nietypowej przyjaźni; 14-letniego Maika, który jest typem samotnika i Tschicka – zbuntowanego rozrabiaki. Jak wiadomo, przeciwieństwa potrafią się przyciągać i szybko okazuje się, że chłopcy nadają na podobnej fali. Tschick kradnie starą Ładę i namawia Maika na szaloną podróż w nieznane – bez mapy, planu i przede wszystkim bez rodziców!
To uniwersalna opowieść o narodzinach przyjaźni, dorastaniu oraz szukaniu własnej tożsamości. Kim jesteśmy i co nas kształtuje? Świetny film o młodych dla młodych. Obraz ten może stanowić doskonały dodatek do lekcji języka niemieckiego lub stać się przyczynkiem do rozmowy o dojrzewaniu, tożsamości lub problemach młodych ludzi na lekcjach wychowawczych. UWAGA! pokaz z prelekcją (możliwość zamówienia filmu w innym terminie dla grup szkolnych, szczegóły na pokis.pl).
godz. 17 – Dwa życia | Zwei Leben (Niemcy 2012, 95 min.) – film fab., reż. Georg Maas. Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Bilet: 5 zł
Rok 1990, upada mur berliński. Wiatr historii zmiata zmurszałe systemy i milionom przynosi nadzieję na lepsze życie. Są jednak i tacy, których miażdży niczym walec.
Katrine – żona, matka i babcia – od dwudziestu lat mieszka w Norwegii, ale jej dzieciństwo upłynęło w niemieckim sierocińcu w czasie II wojny światowej, gdzie trafiła jako dziecko Niemca i Norweżki. Po wojnie też nie miała szczęścia: stała się obywatelką NRD. Po latach, po dramatycznej ucieczce przez Bałtyk, odnalazła w Norwegii matkę. Teraz wreszcie jest szczęśliwa, jednak przeszłość, o której tak bardzo chciała zapomnieć, dopada ją wraz z pojawieniem się ambitnego prawnika, który prowadzi śledztwo w sprawie dzieci Lebensbornu i chce, by Katrine wspólnie z matką zeznawała w procesie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu.
Jego dochodzenie niespodziewanie zaczyna ujawniać niejasne fakty z przeszłości Katherine i stopniowo wszystko przestaje być takie, jakie się do tej pory wydawało. Rewelacyjne aktorstwo Juliane Kohler. Niemiecki kandydat do Oscara.
godz. 19 – Wielka Sztuka za Rogiem: Piotr Iljicz Czajkowski „Śpiąca królewna” w wykonaniu Teatru Balszoj (czas: 170 min.) – dyrygent: Paweł Sorokin, choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy, scenografia: Ezio Frigeri, kostiumy: Franca Squarciapino, libretto: Iwan Wsiewołożski i Marius Petipa wg baśni Charlesa Perraulta. Obsada: Olga Smirnowa jako Księżniczka Aurora, Siemion Czudin jako Książę Desiré, Julia Stiepanowa jako Wróżka Bzu, Aleksiej Łoparewicz jako Zła Wróżka Carabosse, Aleksander Fadejeczew jako Król Frorestan XIV, Jekaterina Barykina jako Królowa, Witalij Biktimirow jako Catalabutte, mistrz ceremonii. Bilety: 30 zł (ulgowy), 35 zł (normalny).
Baletowa wersja baśni Charles’a Perraulta o księżniczce Aurorze, która zasnęła na sto lat, ukłuwszy się podczas swoich szesnastych urodzin w palec zaczarowaną przez złą wróżkę igłą, to klasyk nad klasykami. Spektakl nie tylko opowiada historię śpiącej królewny, ale jest przede wszystkim pełnym uroku, barw i tanecznej wirtuozerii baletowym koncertem, wymagającym zaangażowania olbrzymiego zespołu, w tym uczniów szkoły baletowej, a także kilkudziesięciu solistów. „Śpiąca królewna” to także przedstawienie o niezwykłej urodzie plastycznej, przenoszące nas w czasy carskiej Rosji i bogatych wstawień w carskich teatrach. Oryginalną choreografię Petipy odtworzył, zarazem opracowując ją na nowo, od lat związany z moskiewskim zespołem Jurij Grigorowicz. Zgodnie z tradycją wykonawczą, według której złej i szpetnej postaci nie może wykonywać balerina, w postać złej wróżki Carabosse wciela się mężczyzna.
12 maja (niedziela)
godz. 15 – Kino Młodych: Wicher | Ostwind – Zusammen sind wirfrei (Niemcy 2013, 101 min.) – film fab., reż. Katja von Garnier. Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Bilet: 5 zł
Zbuntowana nastolatka Mika zostaje przez rodziców wysłana na wakacje do dawno niewidzianej babci, gdzie ma spędzić lato na przygotowywaniu się do egzaminów poprawkowych. Posiadłość Kaltenbach w niczym nie przypomina wielkomiejskiej codzienności Miki: stajnie, konie, pola, natura, ale jednocześnie dyscyplina, jasna hierarchia. To tu dziewczyna przeżywa absolutną zmianę swojej życiowej drogi.
Film „Wicher” dotyka tematów bardzo istotnych w procesie dojrzewania: odkrywanie samego siebie, własnych słabości i mocnych stron, kształtowanie poczucia własnej wartości. Porusza również problematykę więzi z rodzicami i z dziadkami, kwestii przekazów międzypokoleniowych. UWAGA! pokaz z prelekcją (możliwość zamówienia filmu dla grup szkolnych, szczegóły na pokis.pl).
godz. 17 – Vincent chce nad morze | Vincent will Meer (Niemcy 2010, 95 min. ) – film fab., reż. Ralf Huettner. Pokaz w ramach Przeglądu Kina Niemieckiego w Płocku. Bilet: 8 zł
Vincent ma 27 lat – i cierpi na zespół Tourette’a. Właśnie stracił matkę, a ojciec – ubiegający się o reelekcję polityk – nie jest zainteresowany opieką nad nim. Nękany nieustannymi gwałtownymi tikami i niepohamowanym wykrzykiwaniem wulgaryzmów Vincent trafia więc do zakładu psychiatrycznego. I zostaje dokwaterowany do Alexa, nękanego ciężką nerwicą natręctw, a następnie zaprzyjaźnia się z Marie, chorą na serce anorektyczką.
Zbieg okoliczności sprawi, że wszyscy troje znajdą się w samochodzie „pożyczonym” od ich terapeutki i zdecydują, że pojadą nad morze – bo tam Vincent chce rozsypać przechowywane w puszce po landrynkach prochy swojej matki. W pościg ruszają za nimi lekarka i, chcący za wszelką cenę uniknąć rozgłosu i skandalu, ojciec Vincenta.
Droga nad morze i dla jednych, i dla drugich okaże się drogą w głąb siebie i drogą do drugiego człowieka: trojka outsiderów odnajdzie poczucie własnej wartości i siły, a dwoje ludzi o pozornie udanym życiu dokona bolesnego rozrachunku z samymi sobą.
godz. 19 – NIESPODZIANKA
15 maja (środa)
godz. 19 – Wszyscy albo nikt (Francja 2015, 97 min.) – film fab., reż. Kheiron. Bilet: 5 zł.
Hibat dorasta z jedenastką rodzeństwa w irańskiej rodzinie i już-już ma wkroczyć w samodzielne dorosłe życie, gdy za zamalowywanie na murach podobizny szachinszacha zostaje skazany na 10-letnie więzienie. Bity i torturowany, zostaje wypuszczony na wolność w przededniu rewolucji islamskiej, w wyniku której władzę w kraju obejmuje ajatollah Chomejni. I Hibatowi zaczyna się dziać jeszcze gorzej. Gdy represje zaczynają dotykać jego przyjaciół i współpracowników, postanawia uciec wraz z żoną i małym synkiem do Francji.
Tragikomedia Kheirona bazuje na prawdziwej historii ojca reżysera, Hibata Tabiba, który w latach 80. wyemigrował z rodziną do Francji, uciekając przed islamską dyktaturą. To utrzymana w lekkim tonie wzruszająca opowieść o ludziach, którzy są zmuszeni do opuszczenia swojego miejsca na ziemi i rozpoczęcia wszystkiego od nowa, wśród obcych.
18 maja (sobota)
godz. 17 – 7 uczuć (Polska 2018, 112 min.) – film fab., reż. Marek Koterski. Bilet: 5 zł.
Radość, złość, smutek, strach, samotność, wstyd i poczucie winy. Adaś Miauczyński powraca do czasów swojego dzieciństwa, kiedy – jak większość z nas – miał spory problem z rozumieniem i nazywaniem emocji. Aby poprawić jakość swego dorosłego już życia, postanawia powrócić do tamtego nie do końca – jak się okazuje – beztroskiego okresu, by nauczyć się przeżywania siedmiu podstawowych uczuć. Ta jego ekstremalnie nieprzewidywalna podróż do przeszłości jest jak lustro, w którym być może każdy z nas zobaczy własne dziecięce lęki, dramaty i traumy.
godz. 19 – Na zawsze Laurence (Francja, Kanada 2012, 162 min.) – film fab., reż. Xavier Dolan. Bilet: 5 zł.
Trzeci – po „Zabiłem moją matkę” i „Wyśnionych miłościach” – film młodego, wybitnie utalentowanego kanadyjskiego twórcy to historia 30-letniego nauczyciela literatury, który pewnego dnia wyjawia swojej dziewczynie, że od zawsze czuje się kobietą.
W niemal 3-godzinnym filmie Dolan opowiada kolejne 10 lat ich życia, i jak sam mówi, jest to „hołd dla historii uniwersalnej miłości: ambitnej, niemożliwej, bezgranicznej, nasyconej emocjami. Nawet nie śmiemy o niej marzyć, ona jest możliwa tylko w kinie, w literaturze, w sztuce”.
Wyrafinowane wizualnie, znakomicie wyreżyserowane kino, które jest jednocześnie głosem w dyskusji o prawie do inności.
Nagrody:
– 2012 – MFF, Cannes:
– Palma 'Queer’ dla filmu pełnometrażowego – Xavier Dolan
– Najlepsza aktorka – Suzanne Clément
22 maja (środa)
godz. 19 – Światło między oceanami (Nowa Zelandia, USA, Wielka Brytania 2016, 126 min.) – film fab., reż. Derek Cianfrance. Obsada: Michael Fassbender, Alicia Vikander, Rachel Weisz, Jack Thompson. Bilet: 5 zł
Tom Sherbourne, weteran I wojny światowej, w poszukiwaniu spokoju i ukojenia przyjmuje posadę latarnika na bezludnej wyspie u wybrzeży Australii. Wkrótce w jego życiu pojawia się kobieta – i wielka miłość. Isabel i Tom znakomicie się rozumieją i żyją w harmonii w rytmie przypływów i odpływów oceanu, ale ich największym, niespełnionym pragnieniem jest dziecko, którego jednak nie mogą się doczekać. I wtedy zdarza się cud: do wybrzeży wyspy dobija mała łódź, na której pokładzie Tom znajduje martwego mężczyznę i żywe niemowlę…
Piękny wyciszony film o miłości, oddaniu, macierzyństwie i poświęceniu, z wybitnymi rolami Alicii Vikander i Michaela Fassbendera.
25 maja (sobota)
godz. 12.00 – 20.00 – UKRYTE. Przegląd filmów o sztuce brut i outsiders. Szczegóły na pokis.pl i fanpage’u Kina za Rogiem w Płocku.
Ukryte to takie, o którym nikt nie wie lub którego ktoś nie chce ujawnić. Ukryte może być piękno, ale również wstydliwa lub mroczna tajemnica. Wreszcie „Ukryte” zawsze można znaleźć lub odkryć jak Jean Dubuffet zjawisko, które sam określił jako „Art brut.” To twórczość „poza kulturą”, której autorami byli ludzie żyjący na marginesie europejskich społeczeństw, bez wykształcenia artystycznego (niejednokrotnie bez żadnego wykształcenia), często zamknięci w przytułkach, zakładach dla obłąkanych. W Polsce od około dziesięciu lat rośnie zainteresowanie zjawiskiem, ale ciągle jest wiele nieporozumień związanych z jego interpretacją.
Przegląd filmów daje możliwość rozpoznania i próby zrozumienia, przy założeniu, że twórczość brut to nie tylko dzieło ale i jego stwórca. Film jest najlepszym medium, które może nam pomóc odkryć fenomen tego zjawiska. Zapraszamy.
godz. 12.30 – 15.00 – Mit Nikifora – blok filmów o twórcach art brut i outsiders art z Polski. Wprowadzenie: Andrzej Kwasiborski.
W programie:
ANDRZEJ BANACH
(Polska TVP 1991, czas: 33 min.) – film dokumentalny, realiz./reż. Jan Łomnicki
CZŁOWIEK ZWANY NIKIFOREM
(Polska TVP 2002, czas: 52 min.) – film dokumentalny, reż. Grzegorz Siedlecki
SPOTKANIE Z TEOFILEM OCIEPKĄ
(Polska WFDiF 1962, czas: 10 min.) – film dokumentalny, reż. Tadeusz Makarczyński
W HAREMIE U BOGDANA Z.
(Polska TVP 2008, czas: 14 min.) – film dokumentalny, realiz. Miłosz Kozioł
godz. 15.30 – 16.30 – Listonosz Cheval, Mały Piotr i inni – blok filmów o twórcach art brut i outsiders art z Francji. Wprowadzenie: Radosław Łabarzewski
W programie:
Palais Ideal du Facteur Cheval / Pałac doskonały listonosza chevala
(Francja 1960, czas: 16 min.) – film dokumentalny, realiz. Ado Kyrou
La manege de Petit Pierre / Karuzela Małego Piotra
(Francja 2012, czas: 15 min.) – film dokumentalny, realiz. Philippe Lespinasse
Fusils d’Andre Robillard / karabiny Andre Robillarda
(1995, czas: 25 min.) – film dokumentalny, realiz. Henri Francois Imbert
godz. 18.00 – Instynkt kolekcjonera – blok filmów i rozmów o kolekcjonerach i kolekcjach.
W programie:
Instynkt kolekcjonera – wykład multimedialny Radosław Łabarzewski
ZAPROSZENIE DO WNĘTRZA/ EINLADUNG ZUR BESICHTIGUNG
(Polska, RFN 1978, czas: 55 min.) – film dokumentalny, reż. i scen. Andrzej Wajda, zdjęcia: Witold Sobociński
ANEGDOTY I CIEKAWOSTKI O KOLEKCJONERZE – rozmowa z Zofią Bisiak – historykiem sztuki, animatorką kultury i Tadeusz Bystramem – reżyserem
godz. 20 – Art Brut – promocja książki pod red. Joanny Daszkiewicz (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
29 maja (środa)
godz. 19 – Kler (Polska 2018, 129 min.) – film fab., reż. Wojtek Smarzowski. Bilet: 5 zł.
Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży katolickich. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia. Na co dzień układa im się bardzo różnie. Lisowski (Jacek Braciak) jest pracownikiem kurii w wielkim mieście i robi karierę, marząc o Watykanie. Problem w tym, że na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz (Janusz Gajos), pławiący się w luksusach dostojnik kościelny, używający politycznych wpływów przy budowie największego sanktuarium w Polsce… Drugi z księży – Trybus (Robert Więckiewicz) w odróżnieniu od Lisowskiego jest wiejskim proboszczem. Sprawując posługę w miejscu pełnym ubóstwa, coraz częściej ulega ludzkim słabościom. Niezbyt dobrze wiedzie się też Kukule (Arkadiusz Jakubik), który – pomimo swojej żarliwej wiary – właściwie z dnia na dzień traci zaufanie parafian. Wkrótce historie trójki duchownych połączą się po raz kolejny…
1 czerwca (sobota)
godz. 15 – Baśnie i bajki polskie cz.1 (Polska 2002 – 2018, 50 min.). Bilet: 3 zł (U), 5 zł (N)
godz. 16 – Baśnie i bajki polskie cz. 2 (Polska 2002 – 2018, 50 min.). Bilet: 3 zł (U), 5 zł (N)
Animowana seria Telewizyjnego Studia Filmów Animowanych w Poznaniu, którą pod okiem Ewy Sobolewskiej stworzyło wielu znakomitych polskich artystów grafików, reżyserów, scenarzystów, muzyków, m.in.: Zbigniew Kotecki, Witold Giersz, Robert Turło, Joanna Jasińska-Koronkiewicz.
Seria została oparta na motywach znanych polskich baśni, bajek i legend. Dzięki swojej otwartej formie poszczególne części różnią się między sobą stylistyką i estetyką, tym samym pokazując bogactwo artystyczne i różnorodność interpretacyjną. Seria zdobyła wiele nagród na polskich i międzynarodowych festiwalach.
godz. 17 – Wilcze dzieci (Japonia 2012, 117 min.) – film anim., reż. Mamoru Hosoda. Bilet: 3 zł (ulgowy), 5 zł (normalny).
19-letnia Hana zakochuje się bez pamięci w młodzieńcu, który skrywa wielką tajemnicę – jest wilkołakiem… Owocem ich miłości jest dwoje dzieci, Ame i Yuki. Cała czwórka żyje w harmonii do czasu, gdy ojciec wilkołak ginie, a Hana, niespokojna o los ich wilkołaczego potomstwa, postanawia przeprowadzić się na wieś, z dala od zgiełku miasta. Czeka ją tam niezwykle trudne życie, ale dzięki pomocy życzliwych ludzi udaje się jej stworzyć prawdziwy dom dla siebie i dzieci.
– – –
UWAGA! Przegląd Kina Niemieckiego | na życzenie
W ramach Pikniku Europejskiego Kino za Rogiem w Płocku zaprasza na spotkania z niemiecką kinematografią. Obok pokazów stałych, w dn. 8-12 maja, proponujemy również (przez cały maj) seanse na życzenie. Szczególnie zapraszamy grupy / klasy ze szkół podstawowych (klasy VII-VIII) i ponadgimnazjalnych na seanse zorganizowane filmów „Goodbye Berlin” i „Wicher”. Pokaz poprzedzone są wprowadzeniem, a dla nauczycieli mamy scenariusze lekcji. Już dziś zachęcamy do kontaktu z animatorem Kina za Rogiem w Płocku. Tel. 24 366 43 52 lub 604 493 918
W formule „Seans na życzenie (SnŻ)” dostępne są również, przez cały maj, następujące tytuły: „Labirynt kłamstwa”, „Państwo kontra Fritz Bauer”, „Frantz”, „Vincent chce nad morze”, „Fukushima moja miłość”, „Dwa życia”. Minimalna liczba na SnŻ to 15 osób .