Od moskiewskiej premiery był wielokrotnie skracany i zakazywany. Cyfrowa rekonstrukcja przeprowadzona w XXI wieku trwała 10 lat i przywróciła film do niemal pierworodnego stanu. Jeden z najlepszych i najważniejszych filmów wszech czasów w Kinie za Rogiem w Płocku we wtorek 13 czerwca.
„Pancernik Potiomkin, najlepszy film Siergieja Eisensteina, został zrealizowany w 1925 roku, z okazji 20. rocznicy rewolucji. Akcja toczy się właśnie w 1905 roku na pokładzie okrętu wojennego „Kniaź Potiomkin Tawriczeskij”. Załoga buntuje się przeciw carskiemu dowództwu, gdy marynarze dostają do jedzenia zgniłe, zarobaczone mięso. Oficerowie rozkazują rozstrzelać przywódców rewolty, ale rozkaz nie zostaje wykonany. Statek zostaje opanowany przez buntowników, którzy usiłują również wzniecić powstanie w portowej Odessie.
Pancernik Potiomkin przeszedł do historii kina między innymi dzięki scenie masakry ludności cywilnej na schodach odeskich. Ten niezwykle dramatyczny moment stanowi kulminację rewolucyjnej tragedii. Same schody mają niezwykle istotne znaczenie dla konstrukcji filmu. Są one wyraźnym sygnałem stopniowania napięcia filmu. Scena ta to również jeden z najlepszych przykładów mistrzostwa Eisensteina, uznawanego za najwybitniejszego eksperymentatora radzieckiej kinematografii i ojca tzw. montażu intelektualnego, polegającego na zestawianiu ze sobą scen z różnych porządków: np. obrazu zarzynania krów z pacyfikacją strajku robotników (Strajk).
Celem owego zderzenia był intelektualny wniosek, jaki widz miał wyciągać z takiego drastycznego skojarzenia. Mamy zatem staczający się w dół wózek z niemowlęciem, który wywołuje na widzu większe wrażenie niż śmierć tysięcy. Jednocześnie niemowlę, z natury niewinne, zastępuje tu całość – wszystkie, cywilne (niewinne) ofiary masakry. Filmowanie za pomocą ruchów kamery w górę powoduje efekt wyolbrzymienia i dodaje całej scenie patosu.
Film składający się z pięciu rozdziałów to przede wszystkim opowieść o człowieku – o jego nadziejach, konflikcie z systemem i o wierze w zmianę. Fenomenalne zdjęcia Eduarda Tissego pozwalają dostrzec w tłumie pojedyncze twarze i o wielkiej historii mówić z ludzkiej perspektywy.
Zapraszamy na Ostatni Seans Filmowy w Kinie za Rogiem. We wtorek 13 czerwca film Eisensteina pokażemy po raz ostatni. Start godz. 20.