Festiwal Muzyki Jednogłosowej w Płocku należy do wąskiego grona najbardziej prestiżowych i najstarszych świąt muzyki dawnej w Europie. Tegoroczną, 29. edycję, zatytułowaliśmy „VOX FEMINAE: kobiety w kulturze dawnej Europy”. Wymyślając ten temat, chcieliśmy nie tylko zaprezentować rolę i miejsce kobiet w muzyce dawnej, ale pokazać, że wciąż borykamy się z mniejszą ich obecnością w życiu społecznym i kulturowym. Ostatnie lata w Polsce nie tylko nie poprawiły tego stanu rzeczy, ale wręcz pogłębiły kryzys partycypacji. Jednym z najważniejszych zadań kultury jest podejmowanie prób zmiany tego stanu rzeczy.
Współorganizatorem 29. Festiwalu Muzyki Jednogłosowej jest Samorząd Województwa Mazowieckiego
Koncepcja festiwalu skłoniła nas do zaproszenia dwóch najwybitniejszych na świecie żeńskich zespołów wokalnych. Obydwa mają w repertuarze utwory pisane przez kobiety, których muzyczne dokonania nie ustępowały poziomem dokonaniom mężczyzn, a mimo to są mniej znane światowej publiczności. Zapraszamy w dniach 19-21 maja do Bazyliki Katerdralnej oraz do Domu Darmstadt. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
Program festiwalu
19 maja | piątek | godz. 19:00 | katedra płocka
DISCANTUS (Brigitte Lesne, kierownictwo artystyczne) | Jakubowe Pole Gwiazd
Festiwal otworzy Discantus, który od początku lat 90-tych ubiegłego wieku jest dla wszystkich punktem odniesienia w interpretacji muzyki dawnej. W Płocku wykonawczynie zaśpiewają program Un chemin d’étoiles – średniowieczne pieśni pielgrzymów do Santiago de Compostella. Ze wszystkich regionów Europy mężczyźni i kobiety udawali się do Composteli, aby oddać cześć grobowi św. Jakuba. Opracowany w XII wieku śpiewnik Liber Sancti Jacobi, czyli Codex Calixtinus, towarzyszył pielgrzymom w wędrówce. Codex gromadzi bogaty repertuar pieśni liturgicznych poświęconych apostołowi. Śladami tych niestrudzonych wędrowców Discantus prowadzi słuchacza także do serii pieśni poświęconych Marii Dziewicy: cantigas Alfonsa El Sabio i pieśni ze słynnego śpiewniku Llibre Vermell de Montserrat, przeznaczonych na czuwania pielgrzymów, aby mogli „śpiewać i tańczyć pobożnie”.
20 maja | sobota | godz. 19:00 | Dom Darmstadt, Stary Rynek 8
MISTYCZKI I HERETYCZKI | Wykład i projekcja filmu „Matka Joanna od Aniołów” Jerzego Kawalerowicza
Program tegorocznego festiwalu wykracza poza muzyczne ramy. W drugim dniu chcieliśmy sprowokować publiczność do przemyśleń i dyskusji na temat strategii ucieczek kobiet od patriarchalnych struktur i podejmowanych przez nie próbach decydowania o własnym losie. Znakomicie ilustruje to jeden z najpiękniejszych wizualnie filmów polskich – „Matka Joanna od Aniołów”. Opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza i film Jerzego Kawalerowicza zostały zainspirowane wydarzeniami, które miały miejsce we francuskim Loudun w XVII wieku. Niemal cały zakon urszulanek, na czele z przeoryszą Jeanne des Anges, miał zostać tam opętany przez diabły. Za winnego uznano księdza Urbaina Grandiera, autora książki krytykującej celibat w kościele katolickim. Grandiera spalono na stosie w 1634 roku. Kilka miesięcy później do Loudun przybył egzorcysta Jean-Joseph Surin. Wkrótce później i on miał zostać opętany przez diabły. Dzieło Iwaszkiewicza/Kawalerowicza to studium psychologii człowieka badającego odporność na dobrowolnie przyjęte ograniczenia własnej natury oraz narzucone zakazy.
Pokaz filmu odbędzie się w Domu Darmstadt i zostanie poprzedzony wykładem. To wydarzenie odbędzie się w kooperacji z Kinem za Rogiem Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki im. Themersonów.
21 maja | niedziela | godz. 19:00 | katedra płocka
TIBURTINA ENSEMBLE (Barbora Kabátková, kierownictwo artystyczne) | Kwiaty wśród cierni
Festiwal zamknie czeski zespół wokalny Tiburtina Ensemble. O jego klasie świadczy nie tylko uznanie krytyków i słuchaczy, ale i fakt, że współtworzą go tak wybitne śpiewaczki jak Barbora Kabátková i Hana Blažíková. Nazwiska obu artystek przyciągają publiczność do najbardziej renomowanych sal koncertowych na całym świecie. Czeszki zaprezentują w Płocku program Flos inter spinas (Kwiaty wśród cierni), w którym sięgają do trzynasto- i czternastowiecznych rękopisów, znajdujących się w praskim klasztorze św. Jerzego. Zawierają one repertuar odnoszący się do świętych dziewic — wczesnochrześcijańskich świętych: Katarzyny Aleksandryjskiej, Barbary i Małgorzaty.